John Chr. Jørgensen: Selvbibliografi

1. Kortfattet faglig selvbiografi

2. Selvstændige publikationer – med biografiske noter (i fremdrift)

3. Redigerede værker

4. Artikler i tidsskrifter og samleværker

5. Efterord

 

Først lagt op 08-05-2019; senest opdateret 08-05-2019 09:29

 

Min mærkeligste bog

 

Mette Thomsen. Portræt af en ung forfatter, 1998, er uden tvivl min mærkeligste bog. Ja, ved første øjekast er den måske ikke så mærkelig: en farvestrålende paperback om en ung succesforfatter. Den begyndte med en fascination af Mette Thomsens debutroman Af en superhelts bekendelser, som jeg oplevede som et frisk pust i ung dansk prosa.

 

I begyndelsen applauderede forlaget ivrigt mine planer om at skrive en lille seriøs monografi om forfatterskabet, men snart holdt de op med at spørge, hvordan det gik. Fra anden side forstod jeg, at det knirkede i forholdet mellem forfatter og forlag. Men det var ikke noget, jeg ville eller kunne gå ind i.

 

Jeg koncentrerede mig om de tre romaner, Mette Thomsen havde udsendt i hastigt tempo midt i 90’erne. Hun kontrollerede selv nogle faktuelle oplysninger, men var ellers påfaldende kølig over for mit projekt. Måske var hun slet ikke parat til at komme i søgelyset på den måde. Eller måske fornemmede hun, at hun på en eller anden måde blev brugt som eksempel på noget – på ung succeslitteratur som sociologisk fænomen. Hun havde ikke helt uret. Mit arbejde resulterede i en receptionsstudie, som blev trykt i Nordica nr. 15, 1998. Jeg holdt gæsteforelæsning over den på Syddansk Universitet.

 

At min lille Mette Thomsen-bog havde rigeligt med ærinder, blev straks bemærket af anmelderne. Den berettigede kritik af mig, blev hurtigt til en kritik af Mette Thomsen, f.eks. når det blev sagt, at der var et misforhold mellem det apparat, der blev kørt i stilling, og det spinkle forfatterskab, som skulle tages under behandling. Lars Bukdahl skrev, at han kunne nævne de første tyve-tredive andre forfatterskaber, som kunne have fortjent at være genstand for sådan en monografi. Han brugte mig til en kritik af Mette Thomsen.

 

Bukdahls verbale kup var rubrikken ”Døgnflueknepperi”. En ”døgnflue” er et modefænomen. ”Flueknepperi” er overdrevent pedanteri. Når de to døde metaforer kobles sammen, får de nyt liv, med sexistiske undertoner.

 

Jeg kunne sagtens tage mosten. Ja, jeg kunne sågar påskønne de Borum’ske kvaliteter i ”døgnflueknepperi”-metaforen. Men Mette Thomsen må have følt sig som uskyldigt offer for en smædekampagne. Hun havde ikke gjort andet end at udgive tre romaner, hvoraf den første var den bedste. Og så fik hun høvl, fordi jeg havde skrevet en bog om hende.

 

Min mærkelige bog blev, så vidt jeg forstår, en klods om benet på forfatteren. Tænk om Superheltens forfatter i stedet havde evnet at bruge den som en trampolin, hun kunne hoppe videre fra.

 

Økonomisk fik min bog om Mette Thomsen også en mærkelig skæbne. Bogens første oplag kunne ikke sælges ud til ordinære priser, men da bogen først var væk fra markedet, blev den kopieret i lange baner, og jeg kunne græde hele vejen hen til banken. Endelig for et par år siden holdt kopimaskinerne op med rulle. Så lavede forlaget en netudgave. På den har jeg siden tjent 15 kr., alt inklusive.

 

 

Se bogen på den bibliografiske liste

 

©John Chr. Jørgensen