Forside KlausKjoeller.dk >< Forside KJOELLER.dk >>> Kommentarer og moraler, menu

 

151217klauskjoellerDKforside.bmp

Først lagt op 26-11-2016, senest opdateret 26-11-2016 16:33:49

Hvis du vil af med noget efter at have læst kommentaren, så skriv på www.facebook.com/klauskjoeller

Link: Mine mest populære, mest sælgende bøger på SAXO.com (dagligt opdateret hitliste)

 

 

Bedre demokratisk indoktrinering!

Skolen er nødt til åbent at undervise i den stærke kritik, som demokratiet udsættes for fra tilhængere af præstestyre, diktatur, étpartisystem og oplyst enevælde. Og klæde eleverne på til at imødegå kritikken effektivt. Kun på den måde kan vi begrænse fremkomsten af flere danske terrorister til det minimale.

 

 

En mand, forklædt som postbud, forsøgte i 2013 at myrde Lars Hedegaard. Det lykkedes ikke. Det er det eneste gode, der er at sige om den historie. Resten af historien er forstemmende. I flere omgange.

Det er først forstemmende, at den formodede morder, BH, slipper ud af vores land, uden politiet når at gøre noget. Dernæst er det oprørende, at Tyrkiet mod forventning ikke udleverer ham, men i stedet lader ham indgå i en fangeudveksling. I det amerikanske udenrigsministeriums netop udsendte meddelelse om BH står der: ”Han blev løsladt som led i en formodet fangeudveksling med 49 gidsler, der blev holdt fanget af Isil.” (ifølge Politiken torsdag).  Hvis dette er rigtigt, fyldte tyrkiske diplomater og myndigheder danske myndigheder med løgne om, at BH var løsladt efter normal rettergang i Tyrkiet: ”Den mistænkte er blevet løsladt efter rettens beslutning, og han er forsvundet. Det er ikke retfærdigt at give Tyrkiet skylden,” erklærede således den tyrkiske minister for EU-anliggender Volkan Bozkir.

Og nu fortæller det amerikanske udenrigsministerium så, at BH er en af de ledende personer i Isil, som udgør en fare for den globale sikkerhed og derfor godt må slås ihjel uden rettergang. BH formodes at være ansvarlig for udpegning af egnede ”eksterne terrormål”, f.eks. i Danmark.

Alt dette er i sig selv ulideligt at læse. Men du har stadig til gode at høre det værste i sagen. Nemlig at BH var et godt eksempel på en velintegreret ung indvandrer, lige indtil det øjeblik, hvor han forsøgte at slå Hedegaard ihjel.

Han gik på Frederiksberg Gymnasium 2003 – 2006. Han var en god løber og trænede i en løbeklub på Østerbro. Han blev ingeniør fra Danmarks Tekniske Universitet og forsøgte at etablere et firma, som skulle producere komponenter til vindmøller. Men noget gik galt, for han begyndte at bruge sin fritid med militante islamister. Mordet på Hedegaard skulle åbenbart være hans adgang til at blive accepteret i de højeste kredse her. Det var et karriereskift, som i første omgang ikke gik helt efter planen. Men efter nogle omveje er det nu alligevel lykkedes.

Meget i dette forløb kan vi ikke som demokrati forhindre og forebygge. Vi kan aldrig overvåge folk så tæt, at vi forhindrer dem i i det skjulte at planlægge at myrde en person. Eller forhindre dem i at uddanne sig til det højeste niveau i vores enestående, skattefinansierede uddannelsessystem, og så bagefter bruge det, de har lært, til at forsøge at destruere medborgere og institutioner.

Politiet kan selvfølgelig gøre meget, bl.a. forsyne særligt indlysende målpersoner med PET-vagter og lade patruljer passe på institutioner, som er indlysende mål. Og politiet kan overvåge ekstremistiske miljøer for at forebygge terror. Men politiet kan ikke altid forhindre enkelte borgere i at misbruge deres uddannelse og alt det andet gode, de har modtaget i dette land, til at gøre som BH har gjort. Og stadig gør, indtil han stoppes af en drone eller andet, der slår ham ihjel.

BH elskede ikke demokratiet. Det lyder lidt kvalmende i vores danske ører, men det er jo det, sagen handler om. Hvis han havde holdt af det demokratiske system, så havde han jo været immun over for ekstreme fantasier om en højere virkelighed.

Det mest forstemmende i sagen om BH er, at han har levet her i landet og gennemgået skoleuddannelse, højere uddannelse og taget livtag med erhvervslivet som iværksætter uden at blive varm tilhænger af demokrati. Eller i det mindste bare en almindelig lunken tilhænger. Tværtimod er han blevet en så stor modstander af vores system, at han var villig til at myrde Hedegaard og nu åbenbart vier sit liv til at planlægge demokratiets destruktionr, overalt hvor det måtte findes.

Det eneste effektive middel mod, at der opstår folk som BH i vores demokrati, er, at skolen effektivt indoktrinerer til demokrati. Det lyder ikke så pænt. Men det demokratiske system er en så sart plante i denne verden, at vi er nødt til at erkende, at der skal en særlig indsats til, for at sikre det mod BH’er. Folk som BH må hjernevaskes til at afvise enhver tanke om mord på demokratiet.

Men det er svært. For det demokratiske system er jo dannet på værdier som frihed og fornuftig samtale. Og herved står demokratiet i modsætning til præstestyre, diktatur, kommunisme og oplyst enevælde. I disse systemer udspringer Big Brothers magt af guder og andre overmenneskelige ideer. Demokratiet udspringer derimod af de almindelige mennesker, som nu engang befinder sig på demokratiets territorium. Mennesker, som har indset, at de er nødt til at diskutere med hinanden, fordi det er den eneste måde, at løse problemerne på og sikre bred opbakning. Selvfølgelig kan borgere godt også beskæftige sig med religion, kommunisme og åndemaneri, men kun som fritidsbeskæftigelse eller som kursus på aftenskolen. Det duer ikke til politisk problemløsning.

At kræve bedre demokratisk indoktrinering i folkeskolen kan lyde provokerende. Fordi det er en udbredt opfattelse i demokratiet, at demokrati opstår af sig selv. Både i hovederne på skoleelever og ude i verden, når vi bare vælter tyrannerne og giver befolkninger muligher for selvbestemmelse. Men det er naivt at tro, at demokrati er det default-system, som opstår af sig selv, når man ikke indoktrinerer folk til noget andet.

 

 

 

det er naivt at tro, at demokrati er det default-system, som opstår af sig selv, når man ikke indok­trinerer folk til noget andet.

 

160408DemokratiForside.jpg

Demokrati – mindst ringe, men mest udsat (paperback og e-bog), KJOELLER.dk 2016

Efter krige i Irak, Libyen og Afghanistan har vi lært, at demokrati ikke automatisk vokser frem i alle borgere, når en stor tyran væltes. Efter BH har vi lært, at demokrati heller ikke vokser frem i alle skoleelever, selv om de tilsyneladende optræder som artige elever.

Skolen er nødt til åbent at undervise i den kritik, som demokratiet udsættes for fra tilhængere af præstestyre, diktatur, étpartisystem og oplyst enevælde. Og klæde eleverne på til at imødegå den effektivt. Kun på den måde kan vi begrænse fremkomsten af flere BH’er til det minimale.

 

 

 

 

Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk

Øverst i dokumentet

 

 

Link: Mine mest populære, mest sælgende bøger på SAXO.com (dagligt opdateret hitliste)

Hvis du vil af med noget efter at have læst kommentaren, så skriv på www.facebook.com/klauskjoeller

151217klauskjoellerDKforside.bmp