Først lagt op 13-08-2018,,senest opdateret 13-08-2018 15:28:09

 

ALLE BØGER

SENESTE KOMMENTARER OG  MORALER

KJOELLER NEWS

BREVKASSEN

PROFIL

MEST LÆSTE PÅ KJOELLER.dk

BEDST SÆLGENDE BØGER

 

002

Overflødigt forslag

Efter sagen om Cambridge Analytica ved alle vælgere forhåbentlig, at forretningsideen bag sociale medier er at indsamle informationer om brugerne og sælge dem til firmaer, herunder politiske partier, så de kan bruges til påvirkning.

 

 

 

Chefredaktør Christian Jensen advarer i Politikens leder 12/8 mod, at oplysninger fra Facebook og andre sociale medier benyttes af danske partier til at påvirke vælgerne. Han mener, det kun bør være tilladt, hvis vælgeren udtrykkeligt har accepteret det, så man undgår, at vælgerne intetanende udsættes for det.

Forslaget er etisk beundringsværdigt, men overflødigt. For efter sagen om Cambridge Analytica ved alle vælgere forhåbentlig, at forretningsideen bag sociale medier er at indsamle informationer om brugerne og sælge dem til firmaer, herunder politiske partier, så de kan bruges til påvirkning.

Derfor findes der i dag ingen intetanende vælgere. Og derfor heller ingen vælgere, som kan reddes af Jensens forslag. Og hvis der alligevel findes enkelte vælgere, som stadig er uvidende om disse forhold, så er det usandsynligt, at de ved, hvad de gør, hvis de accepterer, at de fortsat udsættes for dem. En klar ommer.

 

Læs Køllebank: Går den, så går den. Groft sagt konstaterer, at danske mediers strategi for at få alle til at acceptere, at alt fortsat indsamles om brugerne, er at bombardere brugere, som ikke vil afgive informationer, med de samme skemaer, indtil de ved en fejl eller af udmattelse accepterer at udlevere alle informationer.

 

 

 

Læs flere Køllebank.

Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk

 

 

 

ALLE BØGER

SENESTE KOMMENTARER OG  MORALER

KJOELLER NEWS

BREVKASSEN

PROFIL

MEST LÆSTE PÅ KJOELLER.dk

BEDST SÆLGENDE BØGER

 

 

 

151217klauskjoellerDKforside.bmp