Kjøller forside à alle kommentarer à kommentar: Den pædagogiske kvæler

 

[senest opdateret d. 7/7 04; oprettet d. 27/10 02]

 

 

 

 

 

Den pædagogiske kvæler

 

Det er skønt for eleverne at opdage tingene selv. Selvlært er vellært. Død over den perfekte pædagog som dræber alt omkring sig med sine totale udlægninger af alt. Denne kommentar er fortrolig, må ikke citeres og skal glemmes straks den er læst.

 

Jeg er lærer. Ovenikøbet på et universitet. Det er udmærket. Jeg er godt tilfreds med jobbet. Mine studerende er også rimeligt tilfredse. Tror jeg da nok. Brokhoveder findes jo overalt. Og det er jeg også glad for.

 

Men det ændrer ikke ved at der er et stort problem. Problemet er at den måde jeg selv har lært mest på – og det vigtigste – er ved at opdage det selv. Jeg er overhovedet ikke egnet til at sælge undervisningssystemet som princip. Jeg har selv lært det vigtigste i opposition til ethvert af de systemer jeg har levet i i længere tid: folkeskolen, gymnasiet, militæret og ja, universitetet. Samtidig har jeg selv, både som elev og som ansat, hele tiden skullet leve op til den officielle skueværdi om at disse kurser der som pølser leveres i metermål, er en fantastisk ting.

 

Det er de heldigvis også: De er undervisningssystemets officielle kontaktflade til brugerne og argument for at hente offentlige støttemidler. Men det væsentlige sker dér hvor eleverne reagerer på kurset, på lærerens selvfremstilling og fagfremstilling. Det er min erfaring at det er i denne reaktion at  man lærer noget. Det er heri det kritiske og det personlige ligger. Selvlært er vellært.

 

Enhver der er bare lidt intelligent, kan jo lære at plapre et pensum af til eksamen eller i en skriftlig opgave uden at have lært noget af det. Det har jeg selv gjort utallige gange. Pyha, så blev det overstået, og det var hurtigt glemt bagefter. Der er et gigantisk tidsspilde i undervisningsystemet i form af at elever tager eksamen i noget som de har totalt glemt kort efter – ofte fordi de har været nødt til – ud over det officielle pensum – at lære sig selv noget helt andet som de virkelig havde brug for.

 

Den gode lærer gør det svært for eleverne at overstå faget ved at tage eksamen i det. Det kan han kun ved at få dem til selv at opdage det som noget det faktisk er væsentligt at lukke ind i sit inderste rum for viden og færdigheder. Læreren må acceptere at hans officielle planer, pensum og træningsprogrammer altid kun er anledning for eleverne til at komme videre i deres liv med det de nu engang opfatter som væsentligt. Det er her den gode lærer også bliver en farlig lærer – fordi han faktisk kan flytte noget i eleverne. Mange lærere synes vist at udfordringen er at komme det officielle pensum igennem på den afsatte tid – og uden egentlige katastrofer til eksamen. Men det er jo bare en del af ritualet.

 

Selvfølgelig kan en lærer være så pædagogisk dårlig at timerne er en lidelse. Jeg er ikke tilhænger af elendighedspædagogik: Jo værre undervisning, jo større motivation hos de studerende til selv at sørge for deres egen undervisning. Det er nok ét af de stærkeste argumenter for at lærere overhovedet kan gøre en forskel: at de kan være så elendige at de sender folk væk fra faget. Det viser jo klart at det langt fra er ligegyldigt om man har en lærer eller ej. Selv om jeg har lært det meste selv, så ville jeg da nødigt undvære alle de lærere som jeg har lært pensum i opposition til. Altså de dele af pensum som det overhovedet var værd at lære.

 

Men kan lærere være for gode? Ja, i den forstand at de kan overlade alt for lidt til eleverne selv at opdage. Den lærer som er så altomfattende og udtømmende at han dræber stoffet i sin perfektionisme. Han er måske den værste af alle.

 

Nu for eksempel denne hjemmeside, eller dette netsted som jeg foretrækker at kalde det fordi jeg synes at ordet ’hjemmeside’ stinker af sure tøfler og intimhygiejne. Enhver ved jo at det interessante ved en forfatter i lige så høj grad er alt det som underforstås – både i teksterne og i forfatterfiguren. Og så kommer jeg her braldrende med min autoriserede totale udlægning af mit forfatterskab med alle skuffer trukket helt ud, alle hemmelige rum brækket op og alle dobbeltbunde gennemhullet.

 

Helt ærligt: Hvem gider læse sådan en forfatter? Her er jo intet overladt til den enkeltes opdageglæde. Her er heller ikke noget som helst overladt til de professionelle befamlere: lærerne. Hvad kan de brillere med når forfatteren selv allerede har brilleret med sin autoriserede fortolkning på sit imponerende, super-formidlende netsted?

 

Det bedste man kan håbe på er at det kun er meget få der finder frem til netstedet. Og at dem der gør, holder det hemmeligt for andre. Og selv glemmer det ret hurtigt.

 

Eller at de giver sig til at finde den egentlige hemmelighed bag det ulidelige skønmaleri som et forfatternetsted som dette er.

 

klaus@kjoeller.dk