Først lagt op 27-06-2022; senest opdateret 28-06-2022 15:36

 

Vandringer i antikken

Efterord - Antik serie 12

Af John Chr. Jørgensen

 

Indhold

Katedralen i Milano. 1

Oraklet i Delfi 1

Nausíkaa. 1

Vandretur for fire. 1

Gæstfrihed. 1

Akropolis - en hellig by i byen. 1

Akropolis og Colosseum - ånd og magt 1

Vandringer 1

Paestum.. 1

Pompeji 1

Litteratur 1

 

Med denne artikel afsluttes min lille serie af artikler om antikken. De er skrevet af en amatør - i begge ordets betydninger: en ikke-fagmand og en elsker.

 

Jeg er ikke klassisk filolog eller arkæolog. Jeg er nordist og kritikhistoriker. Men jeg er meget optaget af den klassiske kultur og de aftryk, den har sat sig i vores kultur.

 

Mødet med antikkens tankeverden har været af afgørende betydning for mig som forsker og menneske. Forbindelsen er blevet bragt i stand gennem skolens undervisning i historie og gymnasiets timer i oldtidskundskab. Jeg har suppleret med egne læsninger i filosofiske og retoriske værker og iagttagelser af kunst.

 

Endelig har også rejser i Italien og Grækenland bekræftet en fornemmelse af, at min kærlighed til antikken er en tilslutning til et livssyn, der rimer på lyssyn.

 

 

Katedralen i Milano

 

Min første rejse til landene syd for Alperne førte til kvalme og svimmelhed i katedralen i Milano. Jeg kiggede op og mistede orienteringen. Det sejlede for mig, og jeg måtte løbe ud med brækfornemmelser og sved på panden. Jeg var 14 år, og det højeste kirkerum, jeg indtil da havde set, var det i Sankt Jacobskirken på Østerbrogade, hvor jeg netop var blevet konfirmeret.

 

Jeg havde ikke taget konfirmationen særlig alvorligt, og den tanke strejfede mig, at oplevelsen i domkirken kunne være vorherres løftede pegefinger til en ung spasmager.

 

Et par år senere fik jeg foretaget nogle undersøgelser af min balance. Jeg lå på en briks med en brækbakke på brystkassen, mens lægen sendte skiftevis varmt og koldt vand ind i mine ører. Undersøgelserne bekræftede, at jeg havde balanceproblemer: Jeg blev let køresyg og søsyg.

 

Guds straf eller forstyrrelser i balancenerven? Hvad det end kom af, så var jeg i besiddelse af en usædvanlig indtryksmodtagelighed over for bygninger, rum, proportioner og perspektiver. Et pludseligt ryk i blikretningen og kirkegulvet gyngede.

 

Nu var der også noget helt særligt ved katolske katedraler. “Paverne blev lidenskabeligt optaget af arkitektur, denne evige kunstart der går så godt i spand med en religion, der bygger på skrækforestillinger”, som den franske forfatter Stendhal formulerer det i sine Vandringer i Rom (1982:22).

 

Kirkebygningskunsten kalkulerer med frygt hos modtageren. Rummet fremtvinger ydmyghed. Man opsøger det storladne, og man kommer hjem med bøjet nakke. Jeg kan bedre lide den græske version af storhed, hvor der er åbent til himlen.

 

 

Oraklet i Delfi

 

Mine rejser til Grækenland var initieret af Ole Barfoed. Hans levende gennemgang af billeder af søjler og templer gav mig lyst til at se tingene selv.

 

Min første græske rejse gik til Zákynthos på vestsiden af Peloponnes. Det var en organiseret studenterrejse i 1966. Vi fløj til Athen og kørte i bus til vores feriemål med stop og overnatning på vejen i Delfi, som var kendt for sin Apollon-kult og sit orakel.

 

Her stod man over for den dejlige opgave at forestille sig, hvad der var foregået på stedet. Der var ikke meget byggeri tilbage ud over resterne af et Apollon-tempel. Men den landskabelige skønhed og udsynet appellerede til fantasien. Stilheden var sakral. Det var ikke til at vide, præcis hvor Gaia havde haft sin jordhule, og hvor de giftige dampe var kommet op, eller hvor Pythia havde siddet, når hun udsagde sine spådomme. Men det virkede troligt, at Delfi havde trukket folk til - og at man har følt, at oraklets svar havde vægt.

 

At rejse som gruppe havde sine fordele. Vi beskyttede   hinanden mod dumheder. Efter en dags samvær kaldte de mig ouzo.

 

 

Nausíkaa

 

Næste dag lå vi på stranden og nød solen. Af en medbragt parlør lærte jeg min første græske sætning: ”Hvis De taler langsomt, vil jeg kunne forstå en del af det, De siger.” “I dont think so”, lød det med tyk græsk accent fra en pige på et badehåndklæde i nærheden. Da hun rejste sig op, så jeg, at det var Nausíkaa fra Odysseens sjette sang: “Skøn som en himmelsk gudinde var pigen af legem og ansigt.”

 

Grækenland tog gavmildt imod mig. Da jeg dansede med Nausíkaa på restaurationen om aftenen, spurgte jeg hende, hvad det var, orkestrets forsanger stod og sang? “Du er min havn, jeg er din båd”, smilede hun. Jeg følte mig som Odysseus i skysovs. Det varede til næste dag, da hendes familie fik nys om eventyret og bragte det til ophør.

 

 

Vandretur for fire

 

Jeg genså Delfi året efter, i 1967. Denne gang seriøst parret og med god tid til fordybelse. Vi var fire studerende, som rejste med rygsæk: to piger, som studerede kinesisk, en norsk mediciner, som kom sammen med den ene af sinolog-pigerne, og mig, en nordist, som kom sammen med den anden.

 

En af sinologerne havde af sin far fået et introduktionsbrev med, så vi kunne overnatte på taget af et hus, der tilhørte nogle af hans arkæologiske venner.

 

Men for det meste overnattede vi på badestrande eller ved vandløb. Det skete, at folk fortalte os, at vi havde sovet, hvor der var slanger. Det forhøjede livsintensiteten.

 

Vi var ikke sammen alle fire på hele turen. Parrene havde forskellige ønsker. Vi skiltes og mødtes igen. Der var for eksempel amfiteatret med den eminente akustik i Epidauros. Og der var vægmalerierne i paladset i Knossos. Der var så meget, vi gerne ville se.

 

Når vi gik to og to, var det let at forøge tempoet ved at lade os samle op af bilister, som fik ondt af os eller som savnede selskab.

 

Vi vandrede fire mand høj tværs over Kreta - i stegende hede! Kun skandinaver og englændere finder på den slags tossestreger. Man kunne ikke fortænke det græske militær i at mistænke os for sabotage eller spionage. Det var i juntaens første år. Nerverne sad uden på tøjet.

 

 

Gæstfrihed

 

Undervejs lærte vi en masse om græsk gæstfrihed og mentalitet. Når vi ankom til en ny landsby, hændte det, at indbyggerne konkurrerede om at tilbyde os de bedste overnatningsforhold og kaffe om morgenen.

 

Det skete også, at vi kom til en landsby med tillukkede skodder. Vi spurgte en enlig beboer, hvor alle mennesker var henne. Han slog ud med hånden og svarede: “Germania” - de er i Tyskland - underforstået: som gæstearbejdere.

 

 

Akropolis - en hellig by i byen

 

Vi kom helskindede tilbage til Athen, hvor Akropolis ventede på os. Det er et tempelbyggeri af usammenlignelig rigdom og skønhed - placeret på en flad klippe, der er hævet 150 meter over byen. Det største er Parthenon-templet for Pallas Athene, byens gudinde, først for fred og siden også for krig. Også i gudernes verden må man være realist.

 

Ved siden af Parthenon findes to mindre templer af udsøgt kvalitet: Erechtheion-templet med kvindeskikkelser, de såkaldte Karyatider som bærende søjler, og Nike-templet, som er rekonstrueret fra bunden af.

 

Akropolis er en hellig by i byen. Et sted, som ikke kan udtømmes for betydning. Et sted, hvor natur og kultur går ud i et. Små blomster pibler frem mellem stenene. Hvor teateret er nabo til templet. Og hvor der er fri udsigt til himlen.

 

Da det efter adskillige græske badeferier, forekom min kone, at hun havde set, hvad der var værd at se af græske øer, og at turen nu måtte være kommet til Athen og templerne, lejede vi os ind på et godt hotel med en altan, hvorfra vi kunne se Akropolis døgnet rundt. Det syn var ikke til at blive træt af.

 

 

Akropolis og Colosseum - ånd og magt

 

Mens den største antikke attraktion i Athen er et tempel - noget åndeligt - så er den største antikke attraktion i Rom en gladiatorscene - bygget til kamp. Colosseum.

 

Den græske urtype er en tænker. Den romerske urtype er en soldat.

 

Det er selvfølgelig for firkantet stillet op. ”Grækenland myldrede med professionelle soldater, der gerne tog ansættelse hos den, der ville betale”, skriver Alf Henrikson i et afsnit, der handler om en plyndring af templet i Delfi (Antikkens historier, 1, 1988:144). Akropolis har i flere omgange været anvendt som fæstning. Parthenon-templet har endog fungeret som krudtmagasin. Tilsvarende har der selvfølgelig været fredelige romere. Men hovedtendensen er som beskrevet.

 

Når Stendahl hylder Colosseum, sidestiller han de imponerende mål med de lige så imponerende dødstal:

 

Verden har aldrig set et så pragtfuldt monument. Dets fulde højde er 157 fod, og dets ydre omkreds måler 1641 fod. Den arena hvor gladiatorerne kæmpede er 285 fod lang og 182 fod bred. Da Titus indviede Colosseum, morede det romerske folk sig over at se 5000 løver, tigre og andre vilde dyr samt næsten 300 gladiatorer dø. Legene varede i 100 dage. (Vandringer i Rom, 1982:21). Hip, hip, hurra …

 

Roms anden hovedattraktion er ifølge Stendhal Peterskirken. Den er ikke voldsforherligende, men truer til gengæld med hovedpine på grund af alt det, der er bunket sammen som i et overfyldt førsteklasses museum. Ja, det er ikke direkte Stendhals ord, men hans mening.

 

 

Vandringer

 

Hans egen bog er i øvrigt selv en charmerende rodebutik, en krydsning mellem guidebog og essaysamling. Men titlen er træffende.

 

Vandringer er noget, man kun kan foretage sig i en storby, hvis man har god tid, dvs. hvis man for en periode er fastboende. Jeg havde været flere gange i Rom, før jeg i 1996 fik mulighed for at bo i Skandinavisk Forenings Kunstnerkollegium, som dengang lå på Via Garibaldi i Rom. Når man er i en fremmed by en måned, kan man slappe af og tillade sig at gå en tur uden andet formål end at se, hvad der byder sig til for øjet. Hvis man falder indenfor i et loppemarked eller beser en ruin, er det ikke, fordi man har planlagt det.

 

Men man får byen ind på rygmarven. Og på forunderlig vis slipper man for de plattenslagere, der henvender sig til en, når man optræder som turist. Min kone falder så godt til, at folk begynder at spørge hende om vej.

 

Betragtet som kulturhovedstad er Athen naturligvis intet mod Rom. I Athen er næsten al kultur antik kultur, og det meste er samlet på Akropolis. Rom har kulturskatte fra alle perioder, og antikken er integreret i byen. Eller for at sige det med en nutidig dansk kender, Thomas Harder: “Fantasi skal der til, hvis man som lægmand vil prøve at begribe sammenhængen mellem de rester af republikkens og kejsertidens Rom, der findes spredt over hele det område, som ligger inden for den 18 kilometer lange aurelianske bymur, der markerer den antikke millionbys største udstrækning” (Italienske steder, Samleren, 1998: 138).

 

Man vader med andre ord omkring i tempelrester. Og går man indenfor i det største tempel, Peterskirken, er det godt at have en kunsthistoriker som Mogens Nykjær under armen. Han betragter kirken som et “enestående tætvævet kunstværk, som visualiseringen af en stor fortælling” (Peterskirken,1999; 2000:9)

 

 

Paestum

 

Hvis man foretrækker templer i naturens omgivelser, må man drage sydover til Paestum, hvor græske kolonister efterlod sig hele tre templer. Det var disse søjler og gavle, at Otto Gelsted fandt var udtryk for “en af kunstnerisk fornuft behersket vældig og naturgroet livsfølelse, der endnu meddeler sig umiddelbart til helligområdets gæster.” (Tilbageblik på fremtiden, 1977, 1:206)

 

På vejen ned til Paestum må den antikt rejsende foretage en afstikker til Pompeji, byen, der i år 79 e.Kr. blev begravet i aske og lava fra Vesuv. Genopdagelsen og frigravningen mere end 1500 år senere resulterede i et kulturminde, som er italienernes virkelige svar på Akropolis.

 

 

Pompeji

 

I tempelanlæggene lærte man noget om antikkens religiøsitet. I Pompeji og Herculaneum lærer man noget om antikkens hverdag. Her er “lærer” faktisk for vagt et udtryk. Man føler sig hensat til antikken. Proportionerne underbygger illusionen. Man går rundt i den antikke hverdag - mellem idrætsanlæg, vinstuer og bordeller.

 

Det er antikken usorteret og fastholdt i et øjebliksbillede. Et grusomt øjeblik for de mennesker, der blev kvalt af gasserne og begravet under fem-seks meter lava. For os efterlevende et øjeblik ladet med historisk mening - vort vigtigste mindesmærke om antikken. Nogle af de 2.000 døde har efterladt sig et hulrum, som har kunnet bruges som form ved en kropsafstøbning. Man kan sige, at der ved deres død blev taget et tre-dimensionelt billede af dem.

 

Det er først i nyere tid, at man har kunnet afdække og undersøge Pompeji systematisk. Om vi kan tilslutte os opfattelsen af et bestemt kulturelt mindesmærke som det vigtigste, kan ikke opgøres med lutter objektive kriterier.

 

Da vores berømte landsmand H.C. Andersen besøgte Pompeji i 1834 viste han sig relativt kold i røven over for det opgravede. Til gengæld var han helt ekset af begejstring for den glødende vulkan (Nørregaard-Nielsen, 2004:150ff).

 

 

Litteratur

 

Otto Gelsted: Tilbageblik på fremtiden. Artikler og essays i udvalg ved Børge Houmann 1-2, Sirius, 1977

 

Thomas Harder: Italienske steder. Rejser m.m. 1991-98, Samleren, 1998

 

Alf Henrikson: Antikkens historier, 1, Gyldendal,1988

 

Leo Hjortsø: Græske guder og helte, Politikens Forlag, 1971

 

Mogens Nykjær: Peterskirken. Historie og betydning, Gyldendal, 1999; 3. udgave, 1. oplag, 2000

 

Hans-Edvard Nørregård-Nielsen: Jeg saae det Land. H.C. Andersens rejseskitser fra Italien, 4. udgave, 1. oplag, 2004.

 

Stendhal: Vandringer i Rom. Oversat af Else Boel fra: Promenades dans Rome, 1829. Med efterskrift af Hans Boll-Johansen, Græs, 1982

 

 

©John Chr. Jørgensen