Først lagt op 04-12-2022; senest opdateret 04-12-2022 16:37

Serien Humor i Danmark

 

Af John Chr. Jørgensen

 

Indhold

Program: Godt humør 1

Portræt og anekdote. 1

Forsøg på forførelse. 1

Grænser for grinebiderierne. 1

Causerende facon. 1

“Underholdningsforfatter” 1

Litteratur 1

Mere John Chr. Jørgensen på Kjoeller.dk om Jane Aamund. 1

 

 

Program: Godt humør

 

Titlerne på Jane Aamunds bøger signalerer glæde og livslyst. Aamund, det er noget med dans og drømme og en lys skov. Hun er programmatisk i godt humør.  To af titlerne insisterer ligefrem på lyssind og morskab: klummesamlingen Søndags Smil (2001) og erindringsbogen Dengang det var sjovt (2010

 

Dengang det var sjovt handler ikke, som man måske kunne tro, om barndommens glæder, men om de glade oplevelser, hendes liv som kulturjournalist har givet hende, herunder mødet med Jens Kistrup og de andre kolleger på Berlingskes kulturredaktion. Hendes eget område var livsstilstoffet og modeverdenen. Hun var ikke journalist af uddannelse, men havde indsendt artikler til bladene, alt imens hun uddannede sig til korrespondent og arbejdede med information og reklame. Hun var 44 år, da hun i 1980 blev ansat på Berlingske. I erindringsbogen fortæller hun livligt og vittigt om miljøet på avisen og sin egen rolle som afviger med bh og make up. (jf. Jørgensen, 2021)

 

 

Portræt og anekdote

 

De bærende genrer i Aamunds fremstilling er portrætter og anekdoter. Dengang det var sjovt, er ikke en selvbiografi om den skrivendes udvikling, men et memoire-værk med indtryk af mennesker, hun har mødt.

 

Når bogen er bedst, samles disse indtryk i en pointeret anekdote, som fortæller noget om både den skrivende og den portrætterede og om bladmiljøet:

 

En morgen stod jeg sammen med chefredaktør Peter Wivel og talte om søndagens artikler, da Jens Kistrup ankom. Hans korpus var i de senere år blevet ret voluminøst, og hans bukser stod denne morgen åbne, så man kunne titte ind til underbukserne, der i øvrigt også var på klem.

   Jeg bemærkede straks:

   “Jens, dine bukser er åbne!”

   Kistrup tog sig til gylpen, prøvede at lukke den og sagde:

   “Hvorfor er det altid det første sted du ser, Jane?”

   Jeg svarede: “Fordi det er mit stofområde!”

   Peter Wivel grinede, så han var ved at falde om.

   Kistrup nåede lige at replicere, inden han strøg forbi os med mappe og flyvende frakke: “Hvad munden er fuld af, løber gylpen over med!”

   Sådan var nogle morgener. Vi startede med et kæmpegrin, og de replikskifter, der faldt, fløj senere rundt på gangene.

(Aamund, 2010:153)

 

Jane Aamund iscenesætter Kistrup som uheldig macho-helt og sig selv som frimodig og slagfærdig kvindelig kollega. Peter Wivel spiller rollen som vidne og applauderende publikum.

 

 

Forsøg på forførelse

 

Jane Aamund havde sine planer med Kistrup, selv om hun nødigt indrømmer det. Hun fortæller, at hun engang havde ham hjemme til “almindelig kollegial frokost” (som om alle Berlingske-skribenter spiste sammen to og to). Hun skriver, at han havde respekt for hendes store viden om litteratur og historie. Hendes beretning giver imidlertid indtryk af, at dannelsen kun var et alibi, og at hendes invitation et forsøg på forførelse:

 

Da han havde fået et par glas god rødvin, og kinderne begyndte at blusse, spurgte jeg ham selvfølgelig, nysgerrig som jeg var, hvorfor han egentlig ikke brød sig om at have de mange damer, der var interesseret i ham, for tæt på. Han svarede stille: “fordi de aldrig vil det, jeg vil!”

   Jeg skænkede et glas til op og spurgte: “Hvorfor siger du så ikke, hvad det er, du vil?”

   Jens svarede ikke. Som en musling, der lukker sig med et smæld, skulle han hjem med toget en halv time efter.”

 

En musling, der skal med toget, er ikke det bedste litterære billede, men den gengivne situation byder på en anden artistisk kvalitet: En anskuelighed, som gør det muligt for os at gå hele vejen rundt om Jane Aamund og studere hendes metode på tværs af hendes erklærede hensigter.

 

 

Grænser for grinebiderierne

 

En anden anekdote sætter Jane Aamunds grinebideri på prøve: Hun får til opgave at lave et interview med “Thomas”, en kvinde, der har undergået en kønsoperation for at leve op til sit ønske om at være en mand. Interviewsamtalen foregår på en café. Interviewpersonen har udviklet kraftig skægvækst, et “skipperskæg”, men afslører sig i sin adfærd som kvinde. Jane Aamund har svært ved at håndtere situationen. Da hun kommer op på redaktionen bagefter, spørger en gammel pressefotograf, om hun fik talt med “Thomas”. Hun nikker. “Thomas” er min datter, siger pressefotografen. Chokeret tilbyder hun at trække interviewet tilbage, hvis han ønsker det. “Det er min datters liv, og hun har det godt med at fortælle sin historie”, svarer han. På den måde lykkes det for Jane Aamund at komme lykkeligt ud af en svær situation.

 

 

Causerende facon

 

Med sin causerende facon bevarer hun hele tiden grebet om det, hun har at fortælle. Det lyder som noget positivt. Men det er ofte problematisk. Stilistisk kan man studere problemet fra første side i hendes barndomserindringer Den grønne port (1998). Hun ligger i en tremmeseng og observerer sin omverden:

 

Jeg åbner øjnene og ser de blå blomster på min seng. Det er en bambusseng med sidestykker, så jeg ikke kan stikke hovedet ud gennem tremmerne og blive kvalt.

 

Det kunne udvikles til en historie om bevidsthedens tilblivelse gennem brugen af sanserne. Men inden bladet er vendt, har Aamund vristet sig løs af deskriptionens disciplin og givet ordet videre til sit voksne jeg.

 

Min hjerne er skabt sådan, at alt, hvad jeg oplever, bliver optaget i widescreen og farver. Intet glemmes og alt arkiveres et sted.

 

Til gengæld beklager hun, at hun savner “regnefærdigheder, orienteringsevne og retningssans.”

 

Ideen er tydelig. Hun vil anføre præmisserne for det efterfølgende og straks gøre det klart, hvorfor hun ikke fik den løbebane, som hendes far havde forventet af hende.

 

Men sprogligt falder fremstillingen sammen; “regnefærdigheder” o.s.v. er kedelige ord fra de voksnes verden. Jane Aamund maser sin speakerstemme ind over sprogmusikken.

 

 

“Underholdningsforfatter”

 

Aamund havde udviklet sin muntre stil som klummeskribent, før hun begyndte at udgive bøger. Klummerne kørte i samme rille uanset emnet, men da det som regel drejede sig om lettere emner som dyrehold og juletraditioner kunne det gå an. Samlet i bogform kunne smilene godt virke lidt anstrengte.

 

Og de nyskrevne bøger havde hun svært ved at finde stil til. Men når hun gjorde sig selv til hovedperson og skrev om sine oplevelser med kærlighed og sygdom, trak hun et stort publikum til sig. Det generede hende så meget at blive kaldt “underholdningsforfatter”, at hun var nødt til at sætte det i anførselstegn. Men hun vedstod sig en ambition om at gøre sig umage for ”at skrive klart og billeddannende, så læsere, der ikke var vant til at læse romaner, pludselig fik skabt billeder i deres hoveder og var taknemmelige for det.”

 

Kunstner, underholdningsforfatter eller pædagog, Jane Aamund ville respekteres for sit arbejde. Til sidst i Dengang det var sjovt - hendes både sjoveste og alvorligste bog - fortæller hun om antagelsen af debutbogen, Bag damen stod en Christian.

 

Forlaget Rhodos havde fået historikeren Jens Engberg til at anbefale den til udgivelse. “Engberg fandt den både god og morsom”, skriver hun. Det refererede hun videre til sin mand, da han kom hjem fra arbejde. “Det var da morsomt for dig”, sagde han.

 

En måned efter kom professor Engberg til middag hos os. Jeg var lykkelig og havde slået (stået?) i gryderne hele dagen.

   Jens Engberg spurgte: “Hvad synes De er mest morsomt i Deres kones bog?”

   “Det ved jeg ikke. Jeg har ikke læst den”, sagde min mand.

   Der blev en pinlig pause, og jeg var lige ved at tude. Men i samme øjeblik vidste jeg, at vores forhold og ægteskab var slut. Det var bare et spørgsmål om tid.

Aamund, 2010:227

 

Der bliver sagt “morsom” tre gange. Men det er for præcisionen i den eksistentielle alvor, man vil huske denne anekdote fra forfatterens liv uden digtning.

 

 

Litteratur

 

John Chr. Jørgensen: Journalistik med stil. Fra klassiske nyheder til fortælling, Forlaget Ajour, 2007

 

John Chr. Jørgensen (red:): De tålte mosten. 39 kvindelige journalister.  Forord af Lone Kühlmann, Forlaget Ajour, 2013

 

John Chr. Jørgensen: Da kvinderne blev journalister, Det humanistiske Fakultet, København, 2012

 

John Chr. Jørgensen: “Jane Aamund: Dengang det var sjovt”, i: Journalister i bogform, netbog, 2021

 

H.S. (Hanne Salomonsen): “Aamund, Jane”, i: John Chr. Jørgensen (red.): Dansk forfatterleksikon. Biografier, Rosinante, 2001

 

 

Jane Aamund: Bag damen stod en Christian, Rhodos, 1977

 

Jane Aamund: Den grønne port. Erindringer fra tremmeseng til brudeskammel, Høst & Søn, 1998

 

Jane Aamund: Søndags Smil. Causerier om folk og fæ, Høst & Søn, 2002

 

Jane Aamund: Dengang det var sjovt, People’sPress, 2010

 

 

Mere John Chr. Jørgensen på Kjoeller.dk om Jane Aamund

 

Jane Aamund: Dengang det var sjovt. Journalister i bogform

 

 

©John Chr. Jørgensen