Først lagt op 01-07-2021; senest opdateret 07-07-2021 14:25

 

 

Journalister i litteraturen

Forord

Af John Chr. Jørgensen

 

Anders Bodelsen har skrevet en oprivende novelle om journalistikkens dæmoniske kræfter.

 

Den hedder “Agurke-tid” og handler om en ung ambitiøs journalist fra Vejle, som bliver ansat som politimedarbejder på “Ekspressen” i København. Det er sommerferie-tid, og der er stille på redaktionen.

 

Så sker der endelig noget. En seks-syvårig pige findes voldtaget og kvalt i en skraldespand på Vesterbro, nær det sted, hvor journalisten har lejet sig ind.

 

Journalisten tager sig af sagen med en stærk følelse af magt og ansvar. Han er stolt af at stå bag rubrikken “Skraldespandsmorderen”. Og så får han fuldt navn under sine artikler. Journalisten har fornemmelsen af at gå fra succes til succes. Han mærker “den kollegiale misundelse, måske også beundring”.

 

På dette sted i handlingen bliver man som læser klar over, at “Agurke-tid” ikke blot er en fortælling om en journalist, men også kritik af pressen eller mere præcist: en advarsel mod nogle mekanismer i journalistikken. Forholdet mellem den tragiske sag og journalistens selvbegejstring er etisk suspekt. Som om virkelighedens ulykker er til for at glæde journalisterne.

 

Detaljerne i den videre handling i novellen, vil jeg overlade til novellens læsere, men det bliver naturligvis ikke ved med at gå godt for den unge journalist. Anders Bodelsen er en eminent analytiker og en klar moralist. “Agurke-tid” står i den novellesamling, der hedder Drivhuset (1965; 1970).

 

Vi har en lang tradition for presse-analyse gennem fiktionsfigurer i noveller og romaner.

Den følelse af magtfuldkommenhed, som man ser hos Bodelsens journalist, var et kendt fænomen allerede i den politiske presses første årtier. Christian, en af hovedpersonerne i Hans Egede Schacks “Phantasterne” (1857), drømmer om at blive bladredaktør og kritiker. At være redaktør er som at være kongen selv, man kan blande sig i alting, siger han. Hvad kritikergerningen angår, så er hans synspunkt det, at kritikken skal være en selvstændig, genial produktion, som blot bruger de anmeldte værker som interesseskabende midler. Kritikeren kan også bringe sig selv i erindring ved i sine anmeldelser at indføre en dame, som han ønsker at gøre indtryk på. Som redaktør glæder han sig ikke mindst til at få fribilletter til teaterforestillinger og mærke, at folk taler om ham, når han træder ind i salen. Christian er ikke helt rask i hovedet, men han hans infantile magtdrømme ligger inden for det almenmenneskelige.

 

I en serie artikler vil jeg præsentere og analysere romaner og noveller om pressen og journalisterne.

 

Hovedhandlingen udspiller sig i Danmark fra midten af det 19. århundrede til begyndelsen af det 21. århundrede.

 

Pressen har været en vigtig drivkraft bag udviklingen af det moderne samfund, og mange forfattere arbejdet som journalister ved siden af deres skønlitterære forfatterskab. Avisen blev den arbejdsplads, de kendte indefra. Når de skulle forankre en skildring i virkeligheden, var avisredaktionen en oplagt mulighed.

 

Fra Herman Bangs Stuk over Tom Kristensens Hærværk til Henrik Stangerups Slangen i brystet og Morten Sabroes Sidste tog - listen over romaner om bladhuse og journalister er lang.

 

Listen får stadig nye sidelinjer, senest den såkaldte femikrimi med kvindelige journalister som hovedpersoner (Gretelise Holm: Karin Sommer, Hanne-Vibeke Holst: Therese Skaarup, Elsebeth Egholm: Dicte Svendsen, Lone Theils: Nora Sand m.fl.). Kriminalromanen, specielt den i serieform, har brug for en hovedperson, der kommer vidt omkring i samfundet og kan tage stadig nye emner op, og her er reporteren velegnet. Dan Turèlls navnløse journalist på Bladet er det mest kendte danske eksempel på herresiden.

 

For den litterære hovedstrøm gælder det, at avisen og journalisten dukker op i perioder, hvor forfatterne søger at forankre deres fortællinger i samfundet. Nyrealismen i 1960’erne og 70’erne excellerede i journalistromaner. Henrik Stangerup skrev alene en lille håndfuld. Den eneste, der holdt nallerne væk fra fiktion om nyhedsmedierne, var Christian Kampmann. Han var uddannet journalist.

 

Den litterære virkelighed er kompliceret: Klaus Rifbjerg, som gik for at være modernist og lyriker, interesserede sig levende for pressen og skrev flere romaner med journalister som hovedpersoner.

 

Hvordan har forfatterne set på pressen og journalisterne op gennem tiderne? I de efterfølgende artikler løfter jeg nogle karakteristiske eksempler frem.

 

Historien tager sin begyndelse i København i 1840’erne. Søren Kierkegaard erklærer, at så længe dagspressen består, er kristendommen en umulighed.

 

 

©John Chr. Jørgensen