Først lagt op 03-07-2020; senest opdateret 03-07-2020 13:54

Mini-essay 20

 

Amalfi, Firenze, Skagen

 

“Kan du fortælle mig, hvad der er hændt i dansk litteratur siden Frank Jæger?” spurgte Harmen Sonne på spadsereturen ned mod Amalfi.

Harmen Sonne talte dansk med en diktion, som mindede om Karen Blixens. Han havde lige efter krigen giftet sig ind i den fineste italienske adelsslægt. Efter hvad han selv fortalte, havde han mødt sin hustru Regina i et svømmebassin. Siden var Firenze blevet hans by.

Når jeg spadserede med ham ved Amalfi-kysten, som er sådan cirka det længste man i Italien kan komme fra Firenze, var det, fordi vi begge var stipendiater på San Cataldo.

San Cataldo er et gammelt kloster ved Amalfikysten. Det er blevet købt og restaureret af en dansker og omdannet til et refugium, en institution, hvortil kunstnere og videnskabsmænd kan søge stipendier til ophold á 14 dage eller en måned. Der er fuld forplejning, så stipendiaterne har mange timer til deres rådighed. De arbejder det meste af tiden med deres kunst og videnskab, men der bliver også lejlighed til at udveksle erfaringer med de andre kunstnere og videnskabsmænd.  Da mere end tusinde skrivende og tegnende dansker har nydt godt af ophold på San Cataldo, er stedet velbeskrevet. Jeg vil derfor holde mig til mit ærinde som forsker og til nogle af de mennesker, jeg mødte.

Første gang jeg var dernede, i juni 1983, gennemskrev jeg manuskriptet til Hamskiftet. Mændenes krise i litteraturen 1973-83 (1984). Ved stipendieperiodens afslutning udstillede billedkunstnerne Pia Schutzmann og Bent Karl Jacobsen skitser fra stedet. Komponisten Svend Nielsen spillede musik, han havde arbejdet med. Forfatteren og oversætteren Anne Marie Bjerg læste en novelle op. Jeg måtte nøjes med at udstille en stak beskrevne papirer på en kontorstol.

Med Bent Karl Jacobsen som drivkraft og midtpunkt havde vi haft en festlig måned. Lad så gå, at italienerne ind imellem tog røven på os, som da Svend og jeg tog til Capri for at se Den blå Grotte. Vi betalte først i dyre domme for at blive sejlet ud til grotten. For at komme ind i grotten skulle vi betale et nyt eksorbitant beløb. Det gjorde vi så.

Alt, hvad vi oplevede, rystede os sammen, og vi udviklede venskaber, som holdt i årevis. Vi tog tilmed på nye rejser sammen. Til Firenze og Skagen, hvor Svend Nielsens kæreste Ulla Becker holdt et uforglemmeligt skaldyrskalas. Men tilbage til begyndelsen:

I den sidste del af stipendietiden var Harmen og Regina dukket op. Nogen må have sagt til Harmen, at San Cataldo ville være det rette sted, hvis han trængte til at få udfyldt huller i sin danske dannelse.

Mens vi vandrede holdt jeg et lille litteraturhistorisk foredrag for ham. Jeg er glad for, at ingen andre hørte det, for der blev klippet en hæl og hugget en tå.

Jeg lavede senere lister til ham med bøger af danske forfattere: Seeberg, Tage Skou- Hansen, Klaus Rifbjerg m.fl.

Harmen fortalte om sig selv, sin bornholmske slægt og sine kunstneriske aspirationer. Han var billedhugger og maler. Da han mødte Regina, var han på studieophold i Firenze sammen med en dansk ven, der hed Holger.  Ved en sammenkomst hørte han en fra køkkenpersonalet sige: ”Carmen og Olga, det er nogle mærkelige navne de har, de danske mænd!”

Nå, men Harmen blev så glad for sit ophold på San Cataldo, at han inviterede en lille kreds af os til Firenze. Bent Karl Jakobsen og hans kone Gitte Edmund, Svend Nielsen og mig. Jeg fik lov til at tage min søn Torsten med. Harmen og Regina havde et lille gods med tilhørende kirke oppe i bjergene over Firenze. Det var smukt, men ret nedslidt. De havde ingen løbende indtægter, men solgte af og til et stykke jord fra til en fodboldbane. Der skulle også være råd til den filippinske tjener, som stod bag ved vores stole, og som Torsten selvfølgelig straks gav sig til at tale med. Han var vant til fra sin lilleskole, at alle burde inddrages i samtalen.

Det hele var et studium i ædelt forfald. Harmen kørte omkring i sit lyserøde tøj og ordnede godsets forretninger. Det så ud, som om han var gået i stå som kunstner. Reginas foretrukne sysler var at beskære træer i skoven og lægge kabaler derhjemme. Et excentrisk og sympatisk par.

Torsten kom til at tage et af deres monogramprydede dynebetræk med hjem i stedet for det fra Magasin, som han havde bragt derned.

Det gav anledning til en genvisit og bytteforretning i København. Harmen og Regina kom til middag i min uadelige toværelsers i Ourøgade. Og Harmen kiggede også op på Politiken, da jeg fik kontor der.

Det var et berigende bekendtskab. Jeg tog endnu en tur dernede, men jeg arbejdede på min Panduro-biografi og boede da også i deres forfaldne storhed af en Firenze-villa omgivet af gøende hunde.

Disse San Cataldo-venskaber betød meget for mig. Jeg ville ønske, at jeg havde gjort noget mere for at fastholde dem. Den eneste undskyldning, jeg har, er overvældende travlhed.

Bent Karl Jakobsen arbejdede jeg sammen med i bogen Forskelligheder (1995). Jeg skrev hans 70 års fødselsdagsportræt 20.3.2004 i Politiken. Han døde efter en periode med demens 15.9 2004.

Harmen Sonne døde i 2016. DR-TV bragte i januar 2000 en portrætudsendelse om ham (“Prinsen af Firenze”, 5.1.2000).

Malerier og litografier af Bent Karl Jacobsen og Pia Schutzmann hænger på væggene i mit hjem og minder mig om mit første ophold på San Cataldo.

 

©John Chr. Jørgensen