Sproglig rådgivning forside àSprogbrugsbegreber à[aktuelt begreb]

 

INTERAKTIONSENHED

 

Nødvendigheden af at have dette begreb som overbegreb til kommunikationsenhed ligger i:

 

1)      Visse meddelelser kan lige så godt udtrykkes med sproglige som med ikke-sproglige midler.  Man kan fx hilse enten ved at sige 'goddag' el. lign., eller ved at nikke, lette på hatten el. lign.  Eller en ansigtsgrimasse kan meddele det samme som ytringen 'sludder'.

2)      Især i ansigt-til-ansigt-interaktion findes de sproglige interaktionsenheder (= kommunikationsenheder) og de ikke-sproglige, sammenvævet i en grad som gør den ellers meget anvendelige distinktion forholdsvis ufrugtbar.  Det er (efter mit bedste skøn) mere frugtbart at studere interaktionsenheden bestående af ytringen 'idiot!', dens intonation (»melodi«), tryk m.v. + samtidig mimik og gestus, end at skrælle det ikke-sproglige væk.  Og i visse tilfælde ville sådan en fremgangsmåde være helt meningsløs - hvis nemlig en grimasse eller gestus i interaktionen træder i stedet for en ytring (jf. punkt 1 ovenfor).