Først lagt op 20-07-2023; senest opdateret 20-07-2023 17:21

 

Mine frisører

Mini-essay

Af John Chr. Jørgensen

 

Indhold

Befriet fra vildmanden. 1

Som dreng skar jeg tænder 1

Af med hovedet 1

Rifbjergs barber 1

Angstprovokerende. 1

Beroligende snak. 1

Holbergs meget talende barber 1

Kultiveringen af frisørfaget 1

 

 

Befriet fra vildmanden

 

Mit hår havde igen nået vildmandsgrænsen. Denne gang fik jeg min kone til at følge mig til frisøren. Støttet til rollatoren kan jeg stadig godt stavre de 20-30 meter, der er fra vores opgang til frisørsalonen. Men ejendommen er p.t. omgærdet af stilladser og byggeaffald, så for en Parkinson-patient er det tryggest med en ledsager.

 

Teresa sætter sig på en stol i salonen og griber ud efter nogle gamle numre af de glade blade. Klipningen og konversationen overlader hun trygt til frisøren og mig.

 

For mig har det at blive klippet altid været en emotionelt ladet handling. Man sætter sig ikke i stolen hos en mand med skarpe sakse og knive uden en følelse af at give sig hen til skæbnen.

 

 

Som dreng skar jeg tænder

 

Som dreng skar jeg tænder, når lokkerne faldt. Men falde skulle de. Ellers kom jeg til at ligne den fremmede vildmand, som jeg ikke ville være. Den saksesvingende frisør skulle befri mit egentlige jeg.

 

Man taler naturligvis ikke om den slags eksistentielle forestillinger i frisørstolen. Man konverserer om stort og småt. En samtale med afbrydelser. Total tavshed virker truende.

 

 

Af med hovedet

 

Et rejseminde fra foråret 1987, da jeg boede i Paris:

 

På en stærkt oplyst salon i latinerkvarteret sidder vi en halv snes kunder på rad og række, de fleste af os udlændinge. Der bliver ikke udvekslet mange ord. Vi er kold luft for disse galliske frisører m/k. Scenen virker som et oplæg til en industriel massehenrettelse. Jeg forestiller mig, at alle hovederne blev kappet af ved en horisontal guillotinering.

 

Sweeney Todd, musicalens djævelske barber i Fleet Street i London, gav dog kunderne en personlig behandling. Han trak dem i enrum, før han skar halsen over på dem og lod deres friskslagtede lig dumpe ned til tærtebageriet i kælderen. Velbekomme! Men det var jo også bare fiktion.

 

 

Rifbjergs barber

 

Barber er kun et sølle bogstav væk fra barbar, noterer Poul Malmkjær i “Den sjove, den flove og den virk’lig grove”.

 

Klaus Rifbjerg har skrevet en virk’lig grov og syret novelle om, hvad der kan motivere en barber til at skære halsen over på en kunde (“Træd ind, barber” i samlingen “Borte tit”).

 

Torben Brostrøm er mand for en tæt fortolkning: Barberens kone er ham utro. Det fortrænger han og udfører i fantasien rituelle mord på kunderne. I glimt også selvkastration (“Klaus Rifbjerg. En digter i tiden”, 2, 196ff).

 

Som ofte hos Rifbjerg er der også et underliggende homoseksuelt motiv. Novellens barbersalon er et maskulint domæne.

 

Idet barberen løfter kniven frem mod kundens hals og blikkene mødes, indgås der et fostbroderskab. Den ene holder den andens skæbne i sine hænder.

 

Som det er blevet sagt: Barbering er den mest usportslige form for duel, fordi kun den ene part er bevæbnet.

 

Rifbjergs barber er livsfarlig. “Enhver med fornuften i behold ville, hvis han havde åbnet øjnene og mødt Jens Aages blik, være sprunget op af stolen og løbet for livet”.

 

I Rifbjergs erindring er teksten “en novelle om en barber, der på et tidspunkt skærer halsen over på en kunde”. Men i Brostrøms analyse ligger dette tidspunkt ude i fremtiden. Måske er Rifbjergs formulering bare forskræp! (JCJ: “Spinatfugl. Klaus Rifbjerg om sit liv med pressen”, 1995:75).

 

 

Angstprovokerende

 

Klipning er angstprovokende. Kunden gør sig allehånde forestillinger, når han ser barberen med kniven.

 

I en vittighed kommer en enarmet mand ind i en frisørsalon for at blive klippet.

“Har De været her før?” spørger frisøren.

“Næ, det med armen, det er oppe fra savværket.”

 

En anden barber-vittighed, ligeledes fra Poul Malmkjærs lager, kommer tæt på Rifbjergs novelle:

 

Manicuredamen var ualmindelig køn, så da hun næsten var færdig med hans negle, sagde han: “Hvornår har du fri?”

“Halv seks”, sagde hun.

“Hvad med at vi to gik ud at spise så?”

“Jeg er altså gift!”

“Måske kommer din mand sent hjem i aften - hvorfor ikke ringe og spørge ham?”

“De kan selv spørge ham. Det er ham, der står og sliber Deres barberkniv.”

 

 

Beroligende snak

 

Manden med saksen og kniven har momentant magten og må forsøge at berolige kunden.

 

Det kan gøres med attitude og mimik. Men først og fremmest sker det gennem ord.

 

Den kloge frisør lader kunden sætte tonen og taletempoet.

 

En frisør skal kunne hælde en vis mængde vand ud af ørerne. Men han må ikke holde foredrag for kunden.

 

 

Holbergs meget talende barber

 

I komedien om “Mester Gert Westphaler eller Den meget talende Barber” har Ludvig Holberg tegnet et portræt af en mand, som belemrer folk med endeløs snak. Et af hans yndlingsemner er en rejse, han har foretaget sig fra Haderslev til Kiel. Snakkeriet udvikler sig til et eksistentielt problem. Han ævler så meget, at han aldrig får friet til den udkårne!

 

 

Kultiveringen af frisørfaget

 

Den værste ordgyder af en frisør, jeg har været ude for, stod og hældte en giftig strøm af ord om “de fremmede” ned ad nakken på mig, mens han røg en cigaret. Jeg var rasende og skræmt. Det var på Østerbro i 1970’erne.

 

Siden har “de fremmede” - og kvinderne - kultiveret frisørfaget. Kønsrollerne er blevet opblødede. Mænd bliver klippet af damer og omvendt. Jeg savner ikke herreselskabet i den gammeldanske barbersalon.

 

Nu bliver jeg klippet af en kurdisk indvandrer, som er et unikum af venlighed og omsorg. Når han møder min kone på vej hjem fra Rema, tilbyder han at bære varerne hjem for hende. Han spørger venligt til min tilstand. Jeg udtrykker bekymring for hans indtjening, mens ejendommen er under renovering. Grundlaget for vores forbindelse er godt naboskab.

 

 

©John Chr. Jørgensen