Først lagt op 04-10-2021; senest opdateret 05-10-2021 12:22

 

 

 

Af John Chr. Jørgensen

 

Indhold

Kærligheden er en blå fugl (1985) 1

Kønsrolller 1

Strømlinet redigering 1

Nannas baggrund 1

Kærlighedens blå fugl 1

Hanne-Vibeke Holsts analyse 1

Dag&Nat 1

Femikrimi 1

Journalistroman? 1

Uortodokse metoder 1

Den rå tone 1

Det kriminelle og kvaliteterne 1

Litteratur 1

 

 

Kærligheden er en blå fugl (1985)

 

Hovedpersonen i Rie Osteds første roman Kærligheden er en blå fugl hedder Nanna Wiengaard og er ugebladsjournalist. Hun løser ikke opgaver fra dag til dag, men arbejder mere langsigtet i med feature-artikler og interview.

 

Medarbejderne på Nannas ugeblad Ekko føler sig lidt til grin, da de får en ny overordnet, som vil have, at de hver især afleverer en halvårsplan. Så lidt journalister er vi heller ikke, tænker de. ”Hvordan vil I have, at vi skal vide, hvad Poul Schlüter finder på om seks måneder?” spørger en af dem irriteret. “Måske er han overhovedet ikke statsminister til den tid.”

 

Rie Osted (f. 1940) skrev fast for Alt for damerne i årene 1974-84. I 1990’erne arbejdede hun freelance som journalist og forfatter. Hun bidrog med klummer i Berlingske Tidende og udgav tillige skolebøger og håndbøger. Med Dag&Nat påbegyndte hun - som halvfjerdsårig - i 2010 en serie kriminalromaner med fællestitlen en Andrea de Lima-krimi. Ud over Dag&Nat er der kommet Den røde dame (2011) og Huset på skrænten (2013). Forfatterskabet omfatter i alt 29 bøger.

 

 

Kønsroller

 

Kærligheden er en blå fugl er en tidstypisk roman om kønsroller. Den begynder med en scene fra et kursus i selvtillid og kropssprog. Nanna Wiengaard er indbudt af kursuslederen i håb om, at der kan komme en artikel i Ekko ud af det. Men Nanna viser sig hurtigt at have sin egen agenda. Hun får øjenkontakt med en mand med en åbenstående blåternet skjorte og lædervest. Og så er spillet kørende. Det er et typisk 1970’er-spil med skilsmisser, børn til deling og forbindelser, man kan tænde og slukke for.

 

Martin, 35 år, og Nanna, 37 år, tiltrækkes af hinanden, men der er mange problemer, der skal løses, før forholdet eventuelt kan blive varigt. Alene det at hun går til fredsdemonstrationer, mens han producerer våben-komponenter til forsvaret er en hæmmende faktor.

 

Bogen undersøger kærlighedens vilkår i det moderne samfund. Men fordi hovedpersonen Nannas liv i så høj grad er det, hun lever sammen med kollegerne på Ekko, bliver det også en bog om journalistik.

 

 

Strømlinet redigering

 

Bladets gamle redaktør navigerer efter næsen. De håndplukkede medarbejdere skriver på en bølge af begejstring. Men så snart oplaget af den ene eller den anden grund begynder at vige, kommer redaktøren under beskydning, og man ser sig om efter ny strømlinet redigering.

 

Det er distanceblænderne, der vinder.

Erfaringen viser, at de kreative journalister bliver hurtigst trætte af de opslidende redaktionsmøder.

 

Ekko har ikke flere medarbejdere, end de kan rummes i bladets frokoststue, så her er det synligt, hvem der kapitulerer og hvem der triumferer.

 

Marketingfolkene blander sig i den redaktionelle linje. Journalisterne bliver belært om, at der var mere salg i dronning Margrethe end i Henning Christophersen.

 

 

Nannas baggrund

 

Nanna var kommet ind i journalistikken via engagerede læserbreve i Aftenposten (en fiktiv avis), som tilbød hende en læreplads, som hun dog måtte afstå fra, fordi den indebar, at hun skulle opholde sig i Aarhus et halvt år for at følge kurser på Journalisthøjskolen. Hendes daværende ægtemand ville ikke acceptere det. Han var i forvejen

 utilfreds med, at hun havde taget arbejde. Men uddannet eller ej, så fortsatte hun med at freelance for Aftenposten.

 

Og da hun skulle skilles fra sin mand, var det den fantastiske tilfredsstillelse ved at skrive, der holdt hende oppe.

 

 

Kærlighedens blå fugl

 

Veninderne på ugebladet bliver hendes nye familie. Det er dem, hun kan tale med om de problemer, hun har med at vikle sig ind og ud af nye forhold. Gennem samtaler forstår hun, at kærligheden ikke skal holdes i for stram snor. Man skal ikke sætte hegn om kærlighedens blå fugl.

 

På bladet ender historien med, at den gamle redaktør siger op. Hans helbred holder ikke til kampen mod det nye marketing-regime.  Nanna og hendes kolleger på Ekko må nu prøve at klare sig uden den redaktør, som de har tillid til. “Jeg behøver vel ikke fortælle jer, sagde han, at jeg ikke gør det her over hals og hoved? Det har været den værste beslutning i mit liv. Men nu er den taget, og den kan ikke laves om, og det er godt. Og hvis I så lige gider at huske, at det er jer, og ikke mig, der laver Ekko, og der er ingen grund til, at I ikke skulle blive ved med det.”

 

Med denne appel til journalist-kollektivets kræfter slutter Rie Osteds letløbende debutroman.

 

Forfatteren har valgt en fortælleposition, der ikke hæver sig meget over kollektivet. Nanna Wiengaard er bare en af pigerne. Det kan ses som en styrke.

 

 

Hanne-Vibeke Holsts analyse

 

Hvis man vil have analytisk distance til ugebladsmiljøet, kan man gå til Hanne-Vibeke Holst, som var praktikant på Alt for damerne i begyndelsen

af 1980’erne. Hun har fortalt om tiden i bogen Min mosters migræne - eller hvordan jeg blev kvinde (1999; 2000:230ff). Såvel redaktionsmøderne som kantinefrokosterne havde karakter af “basisgruppemøder og terapeutisk rådgivning”. De kvindelige journalister berettede om deres uafklarede forhold til mænd. “Hver arbejdsdag var endnu en lektion i moderne kvindesocialisering”. Som praktikant kom Hanne-Vibeke Holst godt omkring på redaktionen, og forstod også ledelsens bekymring ved den redaktionelle stædighed midt i oplagsnedgangen. Da hun skulle tage det sidste halve år af sin praktiktid og måtte forlade “Alt for damernes beskyttende livmoder” og skrive for Berlingske Tidende, var det noget af en kold tyrker: “Her var der ingen, der diskuterede integritet. Ingen bløde mænd med fuldskæg og hoppende høns over bugen. Ingen rest af feminisme. Ingen hidsig debat om annoncørers magt eller protest over de frie markedskræfters spil. Tværtimod, for at udtrykke det kortest muligt.”

 

 

Dag&Nat

 

Rie Osteds evne til at skrive replikker, skifte scene holde mange personer i gang passer godt til krimigenren, hvor hun også kan udnytte sine erfaringer med praktisk journalistik.

 

Forbrydelsen i hendes første krimi udspiller sig i kælderen under bladhuset Dag&Nat. En kvindelig journalist bliver stranguleret i elevatoren. En halvstor tyveknægt på jagt efter gps’er kommer tilfældigt til at overvære mordet. Ham vil politiet selvfølgelig gerne tale med. Men også en privatdetektiv, Andrea de Lima, er på opgaven. Hun har tidligere hjulpet drengens mor med at opspore ham, når han stak af hjemmefra.

 

 

Femikrimi

 

Andrea de Lima er datter af en venezuelansk mand, ingeniør, og en dansk kvinde. Andrea arbejdede som fuldmægtig på et advokatkontor, da et ulykkeligt forhold til en kollega tvang hende til at bryde op.

Hun har ladet sig ansætte som efterforsker på et privat bureau. Som enlig mor til en stor dreng har hun særlige forudsætninger for at forstå relationerne i moderne familier, hvor fædrenes autoritet er udhulet.

Med dette perspektiv og med en modig kvindelig detektiv som hovedperson er Dag&Nat en tidstypisk femikrimi.

 

 

Journalistroman?

 

Er det også en journalistroman? Ikke som Elsebeth Egholms Dicte-bøger eller Liza Marklunds serie om Annika Bengtzon, hvor hovedpersonen både er journalist og efterforsker.

 

Hos Rie Osted er det som sagt kun den myrdede, der er journalist. Bladhuset er gerningsstedet og en række af den myrdedes kolleger er under mistanke.

Under forhørene kommer det hurtigt frem, at ikke alle journalister sætter pris på hinanden. De ligger i indbyrdes konkurrence, og bagtalelse er kun ét deres redskaber.

 

Dertil kommer det, at den afdøde journalist kan have skrevet noget, som har skaffet hende uvenner blandt læserne, ikke mindst de læsere, der har været kilder til hendes historier. Dag&Nat er et sladderblad, så der er nok af animositet mod det. Mange kilder har følt sig røvrendt.

 

 

Uortodokse metoder

 

At opklare mord er politiets opgave. Men den eneste måde, hvorpå Andrea de Lima kan bringe sin klients søn uden for mistanke, er ved at finde ud af, hvem der virkelig begik mordet i parkeringskælderen. Hun konkurrerer altså med politiet om, hvem der har de bedste spor at gå efter. Politiet har mere muskelkraft, men Andrea kan tillade sig at gå mere uortodokst til værks.

 

Når de folk, hun vil afhøre, ikke vil lukke hende ind i opgangen, siger hun, at hun deler reklamer ud. En stor del - en for stor del? - af spændingen i Dag&Nat består i, at Andrea bringer sig i farlige situationer ved at forhøre suspekte personer eller ransage lokaliteter, hun ikke burde have adgang til.

 

 

Den rå tone

 

Selv om Dag&Nat ikke er en journalistroman, så giver den karske billeder af livet på en avisredaktion:

 

Hvordan fanden er det, du skriver, mand? Sven Peitersen havde plantet sine brede hænder på Kevin Kellers skrivebord, og Kevin kunne som sædvanlig ikke holde øjnene fra dem. Den mand klippede sine negle med en hækkesaks. Hvis han så endda ville rense dem. Han tvang blikket op til redaktionschefens rødplettede ansigt og mødet med de lyseblå øjne bag de guldindfattede brilleglas.

-      Og hvad mener du mon? spurgte han træt.

-      Historien med Karina H. Hvad ellers? Den kan trække mere end den smule savl, du har givet den. Tror du, det er Kristeligt Dagblad, det her?

 

Kristina H. var en veninde til en prostitueret, som var var blevet slået ihjel på Christianshavn dagen før. De to mord havde øjensynlig ikke noget med hinanden at gøre.

 

Kevin Keller stønnede indvendigt, højt sagde han. Jeg tager den gennem maskinen én gang til, så.

- Er du ikke faldet lidt af på den her på det sidste?

Peitersen havde rettet sig op, og Kevin noterede sig den slet skjulte trussel. Manden var fandme lykkelig, hver gang han fik chancen for at puste sig op. Højt sagde han. Det er muligt. Det er ikke hver dag, man finder sin nærmeste kollega slået ihjel.

 

Velkommen på redaktionen!

 

 

Det kriminelle og kvaliteterne

 

Som kriminalroman er Dag&Nat en traditionel “Hvem gjorde det”-historie, hvor vi følger detektiven i opklaringsarbejdet, indtil alle brikker er på plads og

sagen kan overdrages til politiet.

 

Romanen giver sig god tid (380 sider) ikke blot til at følge alle spor, men også til at aftegne det miljø, forbrydelsen er foregået i. Samtidig portrætteres opdageren og dennes miljø. Det sker under rig anvendelse af humor og selvironi. Sproget er smidigt og næsten klichéfrit, og det er ikke nogen selvfølgelighed i denne genre.

 

De kronologisk ordnede småkapitler med skiftende synsvinkler og meget dialog frister læseren til lige at tage en bid endnu. Og pludselig er det sidste blad vendt.

 

 

Litteratur

 

Rie Osted: Kærligheden er en blå fugl (1985)

Rie Osted: Dag&Nat (2010)

 

Anmeldelser af Dag&Nat:

Else Cornelius i Berlingske 19.2.2010

Palle Bruselius i Fyens Stiftstidende 24.2.2010

Sophie Engberg Sonne i Politiken 20.3.2010

Ina Grønvig i Midtjyllands Avis 29.3.2010

 

Hanne-Vibeke Holst: Min mosters migræne - eller hvordan jeg blev kvinde (1999; 2000).

 

 

 

©John Chr. Jørgensen