Først lagt op 14-06-2020; senest opdateret 14-06-2020 17:22

Mini-essay 13

 

Replikker i auditoriet

 

Der skulle ikke gå mange minutter af min allerførste time som dansklærer, før jeg blev ramt af en uforglemmelig replik. Det var på en teknisk skole. Jeg var nervøs og valgte derfor en oprejst position, så jeg kunne bevæge mig og ryste nervøsiteten af mig. Jeg vandrede frem og tilbage foran tavlen. Det blev åbenbart for meget for en af eleverne, for pludselig sagde en venlig kvindestemme: - Undskyld, lider De af motorisk nervøsitet?

Før sociolingvisten Mogens Baumann Larsen blev professor i Aalborg, var han en meget værdsat lektor i København. Han havde blik for sprogets skæve sider og fyldte let de store auditorier i Bispe-annexet og i Studiestræde. En dag, hvor hver plads var optaget og Baumann skulle lige til at oplade sin røst, var der en studerende, der pludselig rejste sig for at gå. Der blev stille, hun pakkede sit grej og gik ud. Baumann kiggede op og spurgte ud over auditoriet: - Har jeg dårlig ånde?

Filologen Harry Andersen var begejstringens mand og som følge deraf også en mester i devaluering. Han dyrkede noget, han kaldte filologisk forfatterbestemmelse. Metoden bestod i at læse nogle udvalgte tekster ord for ord og begejstres over alle originale og karakteristiske indfald.

H.C. Andersen var naturligvis funden føde for en sådan metode. En kvindelig studerende fremlagde en opgave, som fuldt ud levede op til Harry Andersens metode. “Stor ros”, sagde han begejstret, da hun forlod podiet for at vende tilbage til sin plads. Og så tilføjede han: “Stor ros til alle.”

Replikkers betydning afgøres ikke så meget af ordvalget som af sammenhængen. Fra den undervisning, jeg modtog i engelsk fonetik, husker jeg med skærende klarhed sætningen “Vil De fortsætte?”.

Holdet var efterhånden reduceret til to studerende, Erik Olesen og mig, og professoren lærte aldrig vores navne. Han pegede bare på én og spurgte: “Vil De fortsætte?” Jeg husker udmærket hans navn, men jeg vil skåne hans minde. Han var en kyndig fagmand. Han skulle bare aldrig have givet sig af med at undervise.

Scenen for en anden mindeværdig replik med to personer i et kæmpemæssigt auditorium var omhyggeligt arrangeret: Sune Auken skulle forsvare sin doktorafhandling om Grundtvig, og han ville meget gerne afprøve sin indledningsforelæsning for et udvalgt publikum i det auditorium, som skulle bruges ved forsvaret. Han bad sin far, Erik A. Nielsen, og sin pædagogikum-vejleder, mig, om at fordele os i auditoriet, som kunne rumme 300 personer. Vi satte os til hver sin side langt oppe ad rækkerne. Forelæsningen var som ventet glimrende, men Sunes blik var ret ensidigt rettet mod det sted, hvor hans far sad. Bagefter spurgte jeg Sune hvorfor. Han svarede: “Han smilede mest”.

Til sidst et eksempel på de elskværdigt dræbende bemærkninger, som den akademiske verden er berømt for. Bemærkningen faldt på et møde i et udvalg. Vi havde åbenbart holdt en pause, for jeg husker, at jeg sad og sukkede over al den metodelitteratur, som strømmede ud på markedet og som jeg som metodelærer følte mig forpligtet til at læse. Jeg fortalte, hvordan jeg jævnligt kom i den tyske boghandel for at holde mig ajour. Professor Billeskov, som sad med i udvalget, syntes åbenbart, at det var en overdreven jammer at høre på, for han afbrød min ordstrøm med sætningen: ultra posse nemo obligatur.

Ingen sagde noget. Et par latinkyndige blandt de tilstedeværende fnisede. Alle forstod, at jeg var blevet sat grundigt på plads af den latinske sentens.

Hvad Billeskov havde sagt, var i al sin enkelhed: ingen er forpligtet over sin evne.

Venligt udlagt: Du gør dit bedste.

Uvenligt udlagt: Dit bedste er ikke godt nok.

 

 

©John Chr. Jørgensen