Først lagt op 27-06-2020; senest opdateret 27-06-2020 14:40

Mini-essay 18

 

Bazar tv-virkelighed

 

Hvis man nærede illusioner om naturligt direkte tv, kom man hurtigt på bedre tanker ved mødet med tv-virkeligheden.

Øjensynlig spontane diskussioner viste sig at være planlagt, hvad angik karakter, struktur og forløb.

Som forfatter til bogen Hamskiftet blev jeg indbudt til at diskutere på direkte tv med tre andre forfattere til bøger om kønsroller. Det var den drevne journalist Jens Winther (1945-2016), der stod for programmet.

To skønlitterære forfattere var inviteret, Hans-Jørgen Nielsen og Jannick Storm. Begge havde skrevet prosafiktion om mænd i krise. De overraskede mig ved at møde stærkt oprømte op og med én mund erklære, at de var ved at få kønsforstoppelse.

Der var hermed lagt op til konfrontation med de to tilstedeværende faglitterater, Susi Frastein og undertegnede, som artigt sad og udlagde teorierne.

En tv-anmelder skrev, at vi lignede et pænt borgerligt ægtepar, som var gået galt i byen.

Bagefter erfarede jeg, at det hele var forløbet nogenlunde som planlagt. Jens Winther inviterede mig til arbejdsfrokost på restaurant Schønnemann på Hauser Plads. Her forklarede han med modeller, som jeg genkendte fra fortælleteorien, hvordan programmerne var koreograferede. De medvirkende var brikker i et spil, kun tilrettelæggerne kendte. Det var ikke tale om aftalt spil, kun om forudberegnet spil.

Det var meget fascinerende og en smule foruroligende. Jeg blev tilknyttet som konsulent. Jeg lærte meget nyt om tv-produktion. Og man spiser udmærket på Schønnemann.

Jeg var tidligere, i Werner Svendsens tid, blevet bedt om at komme med forslag til formidling af litteraturdebat i tv. Men lige meget, hvor mange sortklædte Billeskov Jansen’er man anbragte i trioer og kvartetter og kvintetter i studiet, kunne det ikke blive til spændende prime time tv.

Jens Winther havde en journalistisk baggrund. Han havde blandt andet lavet kulturindslag i forlængelse af radioavisen. Hans fornemmelse for nyheder og konflikter i kulturlivet var veludviklet. Jeg havde flere gange været i studiet hos ham, bl.a. i forbindelse med de offentlige skænderier mellem Klaus Rifbjerg og Henrik Stangerup.

Takket være Jens Winther og hans mere end 50 Bazar-programmer lærte jeg at forstå, hvad der skulle til, hvis tv skulle sætte den litterære dagsorden. Men jeg lærte aldrig at elske, hvad jeg så. Ikke et øjeblik ønskede jeg at bytte stilling med Jens Winther. Alt det slid der lå bag fem minutters tv - og så hele denne arrangerede virkelighed.

Jeg havde en sær glæde ved de situationer, hvor den rigtige virkelighed fik tv-virkeligheden til at krakelere. Jeg husker især en søndag aften, hvor jeg for gud ved hvilken gang skulle i studiet for at forsvare Panduros tv-spil. En voldsom snestorm gik over landet, og tv-avisen måtte skaffe en særlig taxa for overhovedet at få mig frem. Men det lykkedes lige netop. Få sekunder før tv-avisen gik i luften sad jeg ved siden af tv-værten Peter Olesen, og Lone Kühlmann meldte klar i baggrunden. Jinglen begyndte at lyde - og så gik alt i sort.

Det var en strømafbrydelse. Jeg ved ikke, hvor længe den varede. Sekunder føltes som minutter, og minutter som timer, når man sad i mørket. Der var uro og nervøsitet i rummet. Jeg reagerede instinktivt som ved eksaminer på universitetet: Jeg blev fuldstændig rolig. Nu var jeg garanten for en ordentlig afvikling. Og det gik faktisk sådan. Lyset kom tilbage. Indslaget blev afviklet i god ro og orden. Et nyt, båndet indslag blev sat på, og så lød Lone Kühlmanns stemme ude fra baggrunden: “Giv din gæst et kys på panden”! Peter Olesen mumlede noget om, at jeg ikke skulle blandes ind i hans sexualliv.

 

©John Chr. Jørgensen