Først lagt op i nullerne,,senest opdateret 07-04-2019 21:56:19

 

ALLE BØGER

KOMMENTARER OG MORALER, MENU 1

KJOELLER NEWS

BREVKASSEN

PROFIL

MEST LÆSTE PÅ KJOELLER.dk

BEDST SÆLGENDE BØGER

 

FORHENV. LEKTOR KLAUS KJØLLERS STED PÅ NETTET

VEJLEDNING, ISÆR AF SPECIALER

PUBLIKATIONSLISTE  1971 - 2010

LEKTORPROFIL

UNIVERSITETSKOMMENTARER

MAGISTERLIV, klummer fra Magisterbladet 1998-2002

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alle universitære kommentarer, menu

 

 

 

 

 

 

Catch 22: Skrottede krænkelser. Alle studerende, som tror, at Biblen eller Koranen rummer sandheden om denne verden, vil opleve ethvert dansk universitetsstudium som en løbende grov krænkelse (15/12 2018)

Nekrolog: Erik Hansen var mange ting. Sprogforsker, professor, formand for Dansk Sprognævn, forfatter, stifter af populært tidsskrift, sproglig klummeskriver, klichéhader og kommarevolutionær. (kk, d. 6/9 2017)

Min mislykkede flugt med Image. Sjældent har et flugtforsøg fra faglitteraturen været en større fiasko, end dengang jeg i 1996 skrev bogen Image for at starte mit folkelige gennembrud med romaner. Og nu sættes der trumf på fiaskoen med udgivelsen af Image’s 2. reviderede udgave. (kk, d. 10/9 2016)

Visioner for universitetet eller: Studielederens statusopgørelse med det hele (Klaus Kjøller, d. 29/4 09)

Dansk sprogpolitik+Plus eller: Sprogpolitik der rykker. Alle nikker når man siger at sproget er en enestående opfindelse. Men hva’ så? Sprogets revolutionerende muligheder er for mange bare ordgas uden euforiserende virkning. Her tegnes for første gang omridsene af en national sprogpolitik som kan gøre en forskel fordi den tager sproget alvorligt. (Klaus Kjøller, d. 11/1 2009)

Mange institutnavne er elendige tekster (kk d. 19/10 2006) Kommentar i Berlingske Tidende d. 19/10 2006.

Tal eller dø (kk d. 19/2 2006) Selv om man har undervist på universitetet i 20 år, kan man lære meget ved at drage ud på landevejene. Et forslag til efteruddannelse i mundtlig formidling.

Oprop til studerende (kk d. 18/12 2005). Træerne i vores haver er nu blevet så store at vi er nødt til at fælde dem inden stormen vælter dem og kvaser udestuen. Det er ikke barnepjat for en bugsvær lektor med efterlønsbevis. I kan ikke forlange mere oprør fra os. Derfor dette oprop til vor tids universitetsungdom.

Deep Impact i Praktikken eller: Universiteter og andre organisationer (kk d. 3/9 05) Det bør altid være en meget væsentlig del af praktikken at du udelukkende skriver din opgave til universitetet – og ingen anden. Og at du derefter sørger for at praktikstedet kan nyde godt af dine indsigter i en passende form, fx et passende skriftligt resumé af udvalgte pointer eller ved en mundtlig præsentation.

Rådgivning og forskning: Hvorfra ved vi egentlig at man skal skrive aktivt og enkelt? (kk d. 29/8 04) Forskning er en god ting som man altid kan bruge mere af. Men der er i den sproglige rådgivning ingen grund til at sidde med hænderne i skødet mens vi venter på mere forskning.

Sproglig rådgivning classic, revised og unlimited (kk d. 8/6 03) Sproglig rådgivning i dag er ikke hvad det var i 70’erne og 80’erne.

Habermas kan faktisk godt skrive (kk, d. 22/2 2003)  

Den øverste, autoritative diskurs. Ingen virksomhed kan handle direkte på hårde kendsgerninger. Dels er der altid for mange af dem, dels kan man ikke overskue konsekvenserne i detaljer. Derfor må enhver virksomhed have en slags religion som sætter den i stand til at få øje på vigtige detaljer, analysere dem frugtbart, fortolke dem perspektivrigt – og handle overbevisende. Det kræver alt sammen én ting: et potent sprog. (Klaus Kjøller, d. 4/1 2003)

Lærere med lang udløbsdato. Det er af største vigtighed for faget at de folk vi ansætter, bl.a. også arbejder seriøst med fagets praktiske sider, dvs. hvordan vores kandidater får faget omsat i deres professionelle praksis. En praksis som for praktisk talt alle studerende består i integration af vidt forskellige elementer fra faget. Kun den forsvindende-til-intet-grænsende minoritet af vores studerende som prøver lykken med en forskerkarriere, kan leve deres professionelle liv emballeret i én af de tre båse på faget: litteratur, sprog eller medier. (Klaus Kjøller, d. 1/11 02)

Velkommen til praktik på universitetet. Intet bør være helligt i undervisningen, bortset fra målet. God undervisning er effektiv kommunikation. Og deltagerne er underviserens og hinandens sproglige rådgivere fra første time (Klaus Kjøller, d. 28/7 02)

At undervise er at lede. Det er afgørende for et fags overlevelse og vitalitet at lærerne bemærker hvor mange der møder frem, og hvad de synes om undervisningen og kursets indhold. (kk, 24/7 2002)

Eins zwei drei, komma…Vi er nogle der har svært ved at overbevise os selv om at det er passende at sætte grammatiske automatkommaer når vi på alle andre sproglige niveauer efter bedste evne undgår automatpiloten og lader meningen styre formen. Der skal vel være en mening med et komma for at sætte ét? (Klaus Kjøller, d. 10/5 02)

Sin egen værste fjende. Almindelig sund fornuft siger at ingen organisation går til angreb på sig selv med dyre annoncer. Alligevel sker det igen og igen. Ét af de seneste eksempler er den annonce som EU indrykkede i nogle europæiske aviser i december 2001. (Klaus Kjøller. d. 3/1 02)

Vi giver meget mere end råd om sprog (Klaus Kjøller, d. 10/6 01). Om betegnelsen ’sproglig rådgiver’ og om uddannelsens indhold.

 

 

 

 

 

senest opdateret d. 07-04-2019 21:56:19

opdatering 30-11-2018: layoutforbedring, dødt link i menuen slettet.

20-12-2018: layoutforbedring

klaus@kjoeller.dk

 

 

ALLE BØGER

KOMMENTARER OG MORALER, MENU 1

KJOELLER NEWS

BREVKASSEN

PROFIL

MEST LÆSTE PÅ KJOELLER.dk

BEDST SÆLGENDE BØGER

 

 

 

151217klauskjoellerDKforside.bmp