|
Først
lagt op 28-04-2019; senest opdateret 28-04-2019 18:21 Vold
Både Paludan-sagen og Muhammed-affæren bekræfter
bag al skønsnak, at vold virker mest effektivt af alle
påvirkningsmidler i demokratiet. Og at voldens styrke som argumentation
udelukkende bygger på pressens overdådige dækning af den.
Voldsparadokset
er, at vi som gode demokrater fortsat skal tro på vores børnelærdom om,
at vores beslutninger træffes ved ikke-eksisterende offentlige,
rationelle diskussioner, samtidig med at vi hele tiden oplever, at
vores beslutninger især træffes på grundlag af voldelige aktioner, som
gennem medierne pisker vores følelser op, og sætter gang i politikerne.
|
|
||
|
Indhold Bonus: Kommentarer og kronikker Et blødt system
i en hård verden Hvad man ikke
ser, har man ikke ondt af Manipulation,
vold og selvcensur |
|
||
|
Vold sælger, desværre
26-04-2019:
Læren af Rasmus Paludan er, at demokratiets
voldsparadoks ikke kan effektivt undertrykkes af fortielse hos
etablerede medier, partier og andre institutioner.
Jørgen
Bonnichsen, der var med i chefgruppen i PET under Muhammedkrisen, siger
til Ekstra Bladet i dag (26/4 2019), at Rasmus Paludans handlinger kan
starte ny Muhammed-krise. Det kan f.eks. ske, hvis Paludan bliver
opstillingsberettiget. Så
bliver det sværere for politiet at begrænse hans aktiviteter, som
samtidig får større demokratisk symbolsk betydning. Så hvis ekstreme
grupper i de muslimske lande får øje på ham, så går helvede løs. Det
bliver en kamp mellem topstyrede muslimske lande og demokratiet Danmark
i højere og tydeligere grad, end dengang da Jyllands-Postens satirer
gik den muslimske verden rundt. Og
det er ikke spor svært at forudsige, hvad der så vil ske. Så vil vi
igen være nødt til at falde til patten, dvs. pålægge os begrænsninger i
vores demokratiske ytringsfrihed. I
praksis administreres den ytringsfrihedsbegrænsning, vi pålagde os selv
ved Muhammedaffæren ved, at vi så vidt muligt slet ikke beskæftiger os
med, hvad der skete dengang. Og bare vi er enige om at fortie affæren,
så går det fint. Og det går også fint, fordi danske profiler fra
dengang, som spillede hovedroller, er døde eller fyret, og deres poster
overtaget af mere blide naturer. Men
der kan altid opstå typer som Rasmus Paludan, som ikke hæmmes af fælles
fortielser. Således kan en enkelt mand (eller kvinde) til enhver tid
spolere det danske etablissements fortielsesstrategi. Paradokset er, at vi som gode
demokrater fortsat skal tro på vores børnelærdom om, at vores
beslutninger træffes ved ikke-eksisterende offentlige, rationelle
diskussioner, samtidig med at vi hele tiden oplever, at vores
beslutninger især træffes på grundlag af voldelige aktioner, som gennem
medierne pisker vores følelser op, og sætter gang i politikerne. Læren
af Rasmus Paludan er, at demokratiets voldsparadoks ikke kan effektivt
undertrykkes af fortielse hos etablerede medier, partier og andre
institutioner. Det
følger direkte af Voldsparadokset selv, for det er ikke kun i den
demokratiske debat at volden vinder over diskussionen. Det gør volden
også, når mediestof skal prioriteres og sælges til læsere, lyttere og
seere. Læs
Unødvendige,
nødvendige dødsfald, Køllebank
Læs
Putins
danske brigade, Kommentar
Læs Paradoksernes
mørke side, Kommentar
Voldsparadokset
16-04-2019: Læren af Paludan og Muhammed: Den stærkeste argumentation i demokratiet er ikke sproglig, men udføres med vold.Pressen
glemmer altid sig selv, når de tager afstand fra vold som
påvirkningsmiddel i demokratiet. I dag (16/4 2019) skriver
Jyllands-Posten f.eks. i lederen: ”Rasmus
Paludan, stifter af partiet Stram Kurs, har ét formål med sine
aktioner: at anstifte til uro, vold og optøjer. Det har absolut intet
at gøre med Jyllands-Postens beslutning i sin tid om at optrykke
tegninger af profeten Muhammed. Der var tale om et journalistisk
projekt, hvis hensigt var at diskutere ytringsfrihedens grænser. At det
så desværre også endte i vold og optøjer, skyldtes ikke mindst en
bevidst misinformationskampagne fra et hold danske imamer på rundrejse
i Mellemøsten. Indtil da havde debatten om tegningerne herhjemme været
civiliseret og opbyggelig.” Tjah.
Både Paludan-sagen og Muhammed-affæren bekræfter bag al skønsnak, at
vold virker mest effektivt af alle påvirkningsmidler i demokratiet. Og
at voldens styrke som argumentation udelukkende bygger på pressens
overdådige dækning af den. Og sagerne bekræfter også, at
præcis denne kendsgerning om voldens styrke giver lederskribenter og
ansvarlige politikere store udfordringer med at analysere og vurdere
voldsbegivenheder på en måde som bestyrker de officielle demokratiske
værdier om at demokrati bygger på offentlig diskussion og debat uden
vold. Teksten
fortsætter efter annoncen Ifølge de officielle regler er
det kun politiet der har lov til at bruge vold. Alligevel er der mange
andre der også bruger det. Og som når deres mål ved at bruge vold.
Rockere og indvandrerbander bruger systematisk vold mod hinanden og mod
almindelige borgere. De unge omkring det gamle ungdomshus brugte vold
og fik på den måde et nyt ungdomshus. I de lande hvor Danmark har
engageret sig i at etablere eller støtte en demokratisk styreform, Irak
og Afghanistan, kæmper man mod fanatiske voldelige religiøse sekter
eller klaner. Hvis USA, Storbritannien og Sovjetunionen ikke havde
nedkæmpet Adolf Hitlers nazistiske hær i forrige århundrede, så havde
Europa måske i dag været et nazistisk storrige. Selv det fredeligste,
demokratiske land hviler på voldelige forudsætninger som bl.a. til
stadighed indebærer store udgifter til militær og efterretningsvæsner. Realiteterne er at vold ofte
sætter dagsordenen i demokratiet, og at viden om at en gruppe har let
til vold, gør at gruppens synspunkter og holdninger behandles med
ekstra opmærksomhed. Demokratiets medier forstørrer som regel voldelige
gruppers betydning ved at dække dem intensivt. Denne indbyggede
medierefleks over for voldelige grupper kan dog suspenderes i ekstreme
tilfælde. Det viser forløbet i Danmark efter Muhammed-affæren hvor
medier helst undgår at bringe satiriske tegninger af Muhammed for ikke
at provokere muslimske grupper til vold. Og aflysninger af
kunstudstillinger og arrangementer på grund af frygt for muslimske
voldelige reaktioner. Hertil en betydelig mængde selvcensur hvor bl.a.
kendte politikere undlader debatindlæg fordi de ikke ønsker at leve
døgnet rundt med to livvagter fra PET. Ifølge
demokratiets officielle regler har enhver borger lov til at ytre sig
frit. Men hvis du ønsker at begrænse eller lukke munden på en, så er en
passende brug af vold ofte effektiv. Ja, det kan være den eneste vej
frem. Folk som er bange for dig, og for hvad du kan finde på,
vil ofte kun sige det som du kan lide at høre. Eller i det mindste
undgå at sige ting som kan ophidse, såre eller krænke dig. Metoden
anvendes helt rutinemæssigt i kriminelle, religiøse og politiske
netværk og lukker effektivt munden på vidner, så politiet f.eks. ikke
kan opklare lovbrud. Naturligvis er der ingen
ordentlige mennesker der tyranniserer deres omgivelser med trusler,
lemlæstelser og drab. Men hvad der kaldes ordentligt, varierer meget.
Dem der terroriserer dig, vil som regel gøre det for dit eget bedste.
Det synes de i hvert fald selv. Dem der tyranniserer dig med vold eller
trusler, vil ofte i deres egen forståelse være drevet af de højeste
motiver, f.eks. religiøse, politiske – eller bare et dybt menneskeligt
motiv om at redde sig selv og sine nærmeste fra død og elendighed. Målrettet,
disciplineret brug af vold er ofte det stærkeste argument i
demokratiet, især fordi medierne automatisk forstørrer voldelige
argumenter ved at dække dem intensivt. Det slår rent
sproglige argumentationer med flere længder. Både når medierne skal
sætte din sag på dagsordenen. Og når politikerne skal beslutte sig. Det giver så også alle medier
en helvedes masse problemer med at argumentere sammenhængende, hver
gang en Rasmus Paludan irriterende nok – i modsætning til stort set
alle andre danske borgere – ikke lader sig tyrannisere til tavshed og
selvcensur af de grupper, vi alle godt ved har let til vold, bl.a.
fordi de gang på gang har erfaret, at det er så effektivt. Vold virker, men…
28-09-2017: Og alle
kender også de verbale badutspring, udstillingsledere og mange medier
bruger for at undgå at sige den enkle sandhed.
Museumsleder Anne-Mette
Villumsen på Skovgaard Museet fortryder ikke sin blasfemiudstilling
uden Muhammed-tegningerne. Hendes hovedargument er, at alle jo allerede
kender disse tegninger og den politiske debat om dem. Rigtigt. Og alle kender også de
verbale badutspring, udstillingsledere og mange medier bruger for at
undgå at sige den enkle sandhed, at man ikke viser disse tegninger,
fordi man er hunderæd for islamistiske tågehoveder, som vil slå én
ihjel for at score en flok jomfruer i det evige himmelske liv. Denne frygt for sit liv er en
god grund, og den kan gives helt uden selvcensur. Alligevel fravælges
den ofte. Det skyldes, at det støder og krænker folk af alle trosretninger at høre, at rå vold virker så effektivt. Derimod virker selvcensur kun krænkende på en selv. Bonus: Kommentarer og kronikkerEt blødt system i en
hård verden
12-03-2016: For få
år siden regnede vi danske nærmest med, at hele verden langsomt var ved
at blive demokratisk og sådan set bare ventede på, at vi hjalp dem på
vej. I dag har vi lært, at stort set hele verden ikke engang aner noget
om, hvad demokrati i virkeligheden er.
Man kan have en mistanke om, at
folkeskolens og gymnasiets undervisning i demokrati er domineret af
oplysning om demokratiets formelle side: parlamentarisme, ytrings-,
forsamlings- og foreningsfrihed, retten til jævnligt at afgive sin
hemmelige stemme. Disse ting er også vigtige. Uden dem intet demokrati.
Men efter vi har været engageret i krige i Afghanistan, Irak, Libyen og
senest Syrien, er det vist blevet klart for alle, at demokrati ikke er
noget der opstår, bare
man indfører de formelle demokratiske regler. Det, vi har lært, er, at hvis
man vælter en tyran, og forsøger at indføre demokratiets formelle
regler, så opstår der kampe mellem forskellige religiøse militser. I
stedet for en tyran i toppen af systemet, som med terror holder
militser og rivaler nede, får vi et væld af mindre tyranner, som
bekæmper hinanden. Og som skaber store flygtningestrømme, som søger mod
etablerede demokratier for at overleve og for at leve deres liv på
denne klode under civiliserede forhold. Konklusionen er ikke, at vi så
altid bør holde nallerne væk og lade tyrannerne tyrannisere løs uden at
blande os. Demokratierne skal selvfølgelig deltage i den internationale
kamp, som altid foregår mellem forskellige politiske systemer. Vi skal
selvfølgelig forsøge at udbrede det demokratiske system mest muligt. Men vi skal ikke være naive og overvurdere demokratiets formelle side, dvs. de regler, som vores skolesystem især lægger vægt på. Vi skal lære af det, som er sket især i det seneste årti. Hvad man ikke ser,
har man ikke ondt af
06-01-2013: Som lektor med arbejdsplads på universitetet igennem mange år har jeg aldrig været udsat for vold fra studerende eller kolleger.Som lektor med arbejdsplads på
universitetet igennem mange år har jeg aldrig været udsat for vold fra
studerende eller kolleger. Mine personlige erfaringer med emnet er
derfor begrænsede. Det nærmeste jeg kommer, er, at jeg som
institutleder gennem 5 år, ofte blev mødt med klager over, at der var
for lidt sexchikane på arbejdspladsen. Og den, der førte an i klagerne,
var kontorpersonalets kvindelige tillidsrepræsentant. Hun var en yderst
erfaren, respekteret person, som havde været på alle kurser. Hun vidste
altså præcis, hvad hun talte om. Det gjorde jeg også, så jeg skulle
ikke nyde noget. Men i mit liv som forsker i
politisk kommunikation går der sjældent en dag, uden at der popper
interessante eksempler på fysisk vold på arbejdspladsen op i medierne.
Jeg tænker her ikke så meget på historier om den vold fra psykiatriske
patienter, stofpåvirkede skadestuebrugere eller demente ældre, som
f.eks. sygeplejersker og sosu’er udsættes for. Denne vold er omfattende
og fortjener stor opmærksomhed, hvad dette temanummer jo også viser.
Men denne vold er egentlig ikke så politisk interessant, fordi de, der
udfører den, ikke bruger den bevidst til at skaffe sig fordele med.
Volden skyldes sygdom eller rus. Det er ansvarsfri vold. Heroverfor står så den vold,
som mennesker bevidst bruger til at rage fordele til sig. Det er den
vold, som f.eks. fængselsbetjente eller politifolk udsættes for. Der
har således på det seneste været en del medieopmærksomhed om, at det
var ret let for indsatte at smugle mobiltelefoner og stoffer ind.
Medierne mistænker personalet for at se gennem fingre med det – og
desuden nedtone stærke fangers magt i fængslerne – for at undgå at
provokere de stærke fanger til at lade volden eskalere. Og det er
velkendt, at der er områder i Danmark, hvor en almindelig
politipatrulje ikke vover sig ind, f.eks. Christiania og visse
ghettoområder. Fængslerne og politiet er
arbejdspladser, som er kronisk ramt af vold, som bruges bevidst af
borgere til at opnå fordele med. Når fængsels- eller politibetjente
systematisk ignorerer borgeres brud på visse regler visse steder, kan
det forsvares med, at de blot følger et af de gode råd til voldsramte
arbejdspladser (på Arbejdsmiljoviden.dk): ”Arbejdet skal planlægges, så
forekomsten og alvorligheden af voldsepisoder bliver mindst mulig.” Et af de seneste eksempler på
en arbejdsplads, som er ramt af bevidst vold, giver TV2’s afsløringer
af, at pushere dagligt trængte ind på asylcentret Sandholm,
terroriserede de lovlige beboere og overnattede, inden de næste dag
drog til Vesterbro for at fortsætte den ulovlige handel. Så måtte den
asylcenteransvarlige fra Røde Kors på direkte TV forklare, hvorfor man
ikke havde politianmeldt de voldelige overgreb fra pusherne. Mediernes
mistanke var, at Røde Kors-ansatte ignorerede eller nedtonede
overgrebene i et forsøg på at undgå, at alting blev endnu værre. Og for
at undgå at problemerne slap ud i medierne med dårlig omtale for
arbejdspladsen til følge. Det ville f.eks. gøre det endnu sværere at
rekruttere personale til det krævende arbejde. Medierne forsøger altså at
hjælpe de ansatte på disse kronisk voldsramte arbejdspladser med at
sørge for, at de bevidst voldelige elementer ikke får påfaldende stor
succes. Det vil medierne garanteret også gøre i det nye år. Til gavn og
glæde for alle fredselskende borgere. Godt nytår! Voldens tv-charme
18-12-2006:
Advarsel: Denne kronik er politisk ukorrekt. Den
afslører de mekanismer, som gør en brosten, som kastes mod en betjent,
til et effektivt middel i propagandaen for politisk korrekthed.
I den danske debat er udtrykket
’politisk korrekthed’ blevet et skældsord, som først og fremmest Dansk
Folkeparti bruger mod kulturradikale, ”Systemet Politiken” og
forfattere og intellektuelle, som underskriver protester mod
debattonen. Det er egentlig synd. For fænomenet politisk korrekthed er
alt for vigtigt til, at det skal gøres til et partipolitisk
programpunkt. Political correctness var en
bevægelse, som startede i USA i midten af 1980’erne. Dens formål var at
bekæmpe al diskrimination med sproglige midler. Man må ikke sige
’neger’, men skal sige ’sort’ eller
’afroamerikaner’, i stedet for ’indvandrer’ hedder
det ’nydansker’, i stedet for ’indvandrerbørn’ ’tosprogede børn’ og i
stedet for ’åndssvag’ ’udviklingshæmmet’. Ensomme Gamles Værn har nu
også længe heddet Ældre Sagen. Og for nylig kom Udlændingestyrelsen til
at hedde Udlændingeservice. Der er altså tale om en generel proces,
hvor man søger at benævne ting pænt, positivt og optimistisk. Da ingen går ind for, at man
diskriminerer andre mennesker og generelt bruger grimme ord for
personer og organisationer, så er der vel ingen problemer i det? Manipulation, vold
og selvcensur
18-06-2006: Danmark er i øjeblikket er lærerigt eksempel på, hvorledes en lille gruppe ekstremister sætter dagsordenen og opnår deres politiske resultater. Det sker især ved med vold og trusler at skræmme neutrale borgere, som bare ønsker fred. Men hvis du læser dette, er der stadig håb.Midt i vores hyggelige lille
land foregår der i øjeblikket en politisk proces med brug af vold som
motor. Og endnu engang må man desværre anerkende, hvor effektivt et
middel vold er i politik. Selv fremtrædende politikere som Bertel
Haarder erkender det og pålægger sig selvcensur. Er der noget at gøre ved det?
Ja, vi kan indse, hvad det er der foregår, dvs. afdække de mekanismer,
som er på spil. Hvis der findes en kur mod det, så bygger den på, at
man forstår mekanismerne. Manipulationsmidlet vold bruges
systematisk verden over af kriminelle organisationer og
ekstreme politiske og religiøse bevægelser. Ved fx at slå en
frafalden ihjel skræmmer man alle andre i lignende tanker fra at gøre
noget lignende. Ved at sende trusselsbreve til folkevalgte, til
sagsbehandlere eller til journalister søger man at skræmme dem til
selvcensur eller til at give en gruppe positiv særbehandling. Når alle ved, at et kriminelt, religiøst eller politisk netværk bruger drab, lemlæstelse, ildspåsættelse, chikane og trusselsbreve, så opfører de fleste omkring netværket sig yderst ”artigt”. |
|
||
|
|
|
||
|
Klaus Kjøller, © klaus@kjoeller.dk |
|