Bog udkommet 1993. Først lagt op som webtekst 11-03-2024. Senest opdateret 11-03-2024 14:16

R * VI

 

Ja, vi er alle varme tilhængere af lighed, men jo også af frihed til at være os selv. Ikke mindst gælder det mellem mand og kvinde. Sådan har prinsen og jeg det, og — tror jeg — mange andre med os.

Ofte synes man, at vi da ligner hinanden så utroligt meget, lige bortset fra sådan et par detaljer. Men der går aldrig ret længe, så slår det én: Hvor er vi dog forskellige i marv og ben.

Og alligevel: Den ene er jo ikke rigtig noget uden den anden. Der er et så umådeligt fascinerende spændingsfelt mellem mand og kvinde, at det er svært at forstå, at nogen skulle ønske at afskaffe det. Vi supplerer hinanden og danner tilsammen en helhed.

Selvfølgelig er alt ikke idyl hele tiden. Så vil den, der ser sig som svag og undertrykt, måske gøre oprør og søge at lave om på tingene. Og der er det jo en stor rigdom at leve i et samfund, hvor alle kan uddannes efter ønsker og talent, drenge og piger mellem hinanden.

Når man ikke er tilfreds, bør man derfor først søge ikke mindst i sin egen barm og spørge sig selv, om der mon er chancer, som man har ladet passere ubrugt forbi. Måske fordi man ikke tør gribe lykken, når den er der, men hellere sidder og surmuler — og drømmer.

De største hindringer ligger ofte i os selv. Det kan kræve mod at være lykkelig. Og da ligger den sande befrielse og vej til lykken i at forstå tingenes rette sammenhæng.

 

 

 

 

Den danske politiker Holger K. Nielsen, fra SF, under et vælgerarrangement i Albertslund Centeret lørdag den 3. september 2011

Foto: Knud Winckelmann - commons.wikimedia.org - CC-BY-SA-3

 

HOLGER K. NIELSEN: KUNSTEN AT HJÆLPE

En ting som især er vigtig i politik er konsekvens, både i handling og i tanke. Et stort problem er at folk blander ting sammen som skal holdes adskilt og adskiller ting som bør ses i sammenhæng. Følgende autentiske samtale med min datter viser hvor vigtigt det er at tage fat om problemerne så snart de viser sig. Samtalen kan måske også danne model for andre forældre i lignende situationer.

 

—Far, hvorfor er der så mange der dør af sult i verden?

—Det skyldes at der er for mange mennesker i forhold til den mad der er.

—Men hvorfor ødelægger vi så maden i EF?

—Nu er det jo ikke al maden vi ødelægger, men det er korrekt at vi af og til ser på tv at mad gøres uegnet til menneskeføde.

—Og et øjeblik efter ser vi folk som ligner skeletter!

—Rigtigt, og tro ikke at det ikke gør indtryk ...

—Men far: Ligegyldigt hvad der sker, tager du bare afsted til Folketinget som en anden kontormand.

—Hvad vil du egentlig have jeg skal gøre? Fylde kufferten med overskudssmør og tage billetten til Afrika? Det er ikke altid at den første og den bedste handling også er den mest hensigtsmæssige. Det var en af de gode ting som man fik lært hele befolkningen i Sovjet: At bære lidelser og afsavn her og nu til fordel for en bedre levestandard for kommende slægtled og hele Jordens befolkning.

—Altså far ...

—Og i Jugoslavien var socialismen nået langt med at få et menneskeligt ansigt. Jeg tror faktisk at mange bosniske muslimer længes tilbage.

—Altså far ...

—Ja, ja, jeg ved godt det er fortid nu. Men vil du ofre din CD-spiller, din samling af signerede Ice-T-plakater og dine luksusbasketball-sko for at en afrikansk familie kan få mere sul på kroppen?

—OK, hvis du så ofrer dit stereoanlæg, din bærbare computer og din samling af rullekravesweatere!

—Lad os nu være realistiske. Ingen kan være tjent med at vi hengiver os til drømmerier. Mindst af alle dem der lider nød.

—Ved du at folk på din alder for længst er døde i et u-land?

—Hør nu: Følelser er gode, ja uundværlige. Men fornuft er bedre. Forestil dig at vi træder ud af flyveren i Mombasa med en kuffert fuld af overskudsskinker og en masse dollars som vi fik da vi solgte alt. Formentlig når vi ikke længere end til tolden. De vil aldrig købe vores historie om at vi er på jagt efter en familie som har brug for hjælp. Heden vil være utålelig. Huskede vi at få alle de vaccinationer som er nødvendige for at slippe levende fra at omgås den indfødte befolkning? Den danske ambassadør vil blive tilkaldt, hvis der er sådan en i landet, ellers én eller anden konsul som i bedste fald kan lidt svenske brokker. Han vil, efter vantro at have hørt om vores planer, advare os om at vi ikke skal regne med at ambassaden kan være til hjælp hvis vi begiver os ud i bushen. Har vi forøvrigt husket at anskaffe skydevåben, spørger han. Vi svarer at vi regner med at leve af frugter og dåsemad. Han ler og siger at vi da er nødt til at kunne forsvare os mod røverbander. Hvad så? Skal vi acceptere at vi må plaffe nogle ned for at hjælpe andre? Mens vi sidder og overvejer alt dette i heden begynder skinkerne at lugte ...

—Det er derfor du tager afsted som kontormand hver morgen?

—Hør nu: Det er overhovedet ikke spor let at redde andre i den verden vi lever i. Næstekærlighed er blevet en by i Rusland. Hvis Jesus Kristus vendte tilbage i dag, ville han straks komme under psykiatrisk behandling. Ordentligt hjælpearbejde i dag kræver organisation, systematik og planlægning. Det er blevet en industri at hjælpe. Og det er en betingelse at vi i de rige lande hele tiden har noget at give af.

—Det er derfor systemet har brug for at du støtter det?

—Hov hov, kom nu ikke for godt i gang! Vi i SF er på mange måder meget udsatte! Vi løber risici, hvor andre vælger det sikre. Hvis det går galt med karrieren som folketingsmand har vi sjældent ordentlige retræteposter. Jeg måtte i så fald vende tilbage som embedsmand i Finansministeriet. Socialdemokrater har et kæmpe bagland i partiorganisationen, fagbevægelsen og forskellige fondsbestyrelser, hvor de kan sikre deres folk en rimelig levestandard uafhængigt af den usikre politiske karriere hvor man så uhyggeligt tit er på valg. Hertil kommer at socialdemokrater har fine muligheder for at blive ministre, udvalgsformænd, borgmestre osv. Det er ét af de sværeste valg i politik ikke at blive socialdemokrat. Ikke mindst efter vi er kommet i EF, hvor vi i SF bliver slået i hartkorn med socialistiske ekstremistpartier. Kom ikke her og kald mig tryghedsnarkoman!

—Men du tager da afsted hver morgen ligesom en kontormand!

—Netop. Og jeg gør det som et ansvarligt menneske der har truffet sit frie valg. Tror du måske der er nogen af os i Folketinget eller i EF der kan lide at vi dagligt må oplagre mad for millioner? Vi hader det, simpelt hen. Det er afskyeligt, men hensynet til økonomien gør det nødvendigt. Samtidig ved vi at den eneste vej frem er en målbevidst indsats på mange fronter samtidigt. Det er det der giver os mod til at fortsætte.

—Men folk dør jo hele tiden imens.

—Netop. Problemet er bare at dem vi ser i fjernsynet er det altid for sent at hjælpe. Det er en langsigtet løsning der er brug for. En løsning som sætter dem der sulter i stand til at betale, så vi slipper for at destruere maden.

—Men folk dør hele tiden imens.

—Præcis. Men hvis vi bare sender gratis mad derned vil de dels ikke lære selv at sørge for mad, dels vil de få endnu flere børn, som så vil sulte. Derfor er det umenneskeligt at sende mad derned. Dem vi sender maden til vil være døde før den når frem og dem der så spiser den i stedet vil straks få flere børn som vil komme til at sulte.

—Der er altså ikke noget at gøre?

—Tværtimod. Netop fordi enhver hovsa-løsning kun gør alting værre, er det bedste vi kan at leve vores eget liv så helt og fuldt som vi kan. Det gælder vækst og fuld beskæftigelse. Kun på denne måde får vi overskud til at hjælpe. Gennem de mange internationale kontorer og organisationer som hele tiden så frodigt skyder op og gror.

—Men folk dør hele tiden imens.

—Selvfølgelig gør de det. Ellers var der jo overhovedet ingen grund til at hjælpe.

 

 

 

© Klaus Kjøller