Bog udkommet 1993. Først lagt op som webtekst 11-03-2024. Senest opdateret 11-03-2024 14:16

R * VII

 

Vi må aldrig blive så optaget af vores eget, at vi ikke er i stand til at opfatte, hvad der sker ude i verden. Her har vi som danske grund til at være stolte på vores lands vegne, fordi vi — selv om vi ikke er noget stort land — er så meget med i aktiviteter ude i verden. Vores produkter er kendte. Det samme er vores design. Og vi spiller en fremtrædende rolle i mange internationale organisationer.

Det er ofte sagt, at vi ikke har mange råstoffer — ud over gode hjerner. Og så er vi ikke mindst kendt for vores uformelle, afslappede omgangsformer.

Det kan være svært at bestemme, hvori den specielt danske kultur består.

Tag bare vores humor. Eller tag vores ofte meget selvbevidste måde at være beskedne og selvironiske på. Det kan ofte være det sværeste for fremmede at forstå. Og så selvfølgelig vores sprog, som vi alle elsker så meget, som ingen andre kan.

Det betyder ikke, at andre kulturer ikke også rummer store værdier. Også de kulturer, som i disse år presser sig på langvejs fra. Netop fordi dansk kultur er så stærk og noget særligt, har vi jo overskud til at være tolerante og nysgerrige over for andre. Ikke kun for deres skyld, men også for vores egen.

 

 

 

 

Offentlig møde i Munkebo med Kulturminister Jytte Hilden, 1996

Privatfoto fra video på YouTube: Klaus Kjøller

 

 

JYTTEHILDEN: PRÆCISION OG KOMPETENCE

Jeg kan ikke fremhæve nok hvor glad og taknemmelig jeg er over at være indbudt til at være med her. Det var det første jeg ville sige. Det næste jeg skal tænke på er emnet. Jeg prøver nu at komme i tanke om det. Sidder og kniber øjenbrynene sammen mens jeg tænker. Det går overhovedet ikke. Ringer så til redaktøren:

 

—Du, jeg sidder her og skriver, og er faktisk kommet virkeligt godt i gang. Det går strygende, du, og jeg har en masse associationer. Det eneste problem er at jeg ikke helt husker emnet. Det er som om jeg nærmest husker det var noget med en hel del s'er i. Kunne det mon være noget med socialdemokratisk eller bedre endnu: socialistisk, for her er flere s'er. Nej, det tror jeg ikke. Det er slet ikke oppe i tiden. Det ord med flest s'er som jeg kan komme i tanke om, er søstersuppedas, men det er jo meningsløst.

—Se efter i overskriften!

—Årh, hvor torskedumt af mig!

 

Præcision og kompetence, altså. Godt, så fik jeg det klaret. Legoklodser til mit barnebarn, ikke ambulance, for det har hun. Undskyld at jeg lige skrev det, men jeg skal huske at købe det, og her er jeg mest sikker på at jeg husker at se det. Ellers vil læserne i det mindste erindre mig om det. Ring ikke, men skriv på åbne postkort. Adresse: Kulturdepartementet, Nybrogade 2, 1203 Kbh. K.

Uden for vinduet i haven er en gråspurvemor ved at fodre sin store oppustede unge. Hver gang moren vender ryggen til, hopper ungen rundt og æder selv, ja ligner faktisk en voksen fugl. Men når moren vender sig mod den med mad, bliver den lille igen: synker ned i benene, puster sig op og sidder og gaber med næbbet, mens den pipper appellerende. Måske skader morens støtte i virkeligheden ungens udvikling? Men ønsker hun at få det at vide? Hvor er naturen dog vidunderlig!

Næste gang jeg er sammen med direktøren for Gyldendal, Kurt Fromberg, skal jeg huske at lufte muligheden af at jeg gerne vil skrive en essaysamling, hvis de opfordrer mig. Jeg har så mange iagttagelser, tanker og ideer jeg gerne vil delagtiggøre andre i. Og jeg holder meget af naturen.

På den anden side er det ikke lige mig at sidde og skrive. Men der er mange folk i ministeriet som er ret gode til det. Man kunne simpelt hen samle de kronikker de har skrevet i mit navn. Og Mogens, min mand, kunne skrive et forord om hvordan jeg er som kvinde. Succesen ville være hjemme. Ritt skal ikke tro at hun er den eneste der er intellektuel i den socialdemokratiske gruppe. Hende og Bruce Springsteen, bvadr.

Embedsmændene overdænger mig altid med taler, jeg skal holde. Jeg har dem i tasken, men tager dem aldrig frem. Jeg føler mig helt fjollet hvis jeg skal stå og læse op foran en samling honoratiores hver gang jeg åbner en udstilling. Jeg foretrækker langt øjeblikkets inspiration. Jeg ser på folk, åbner mine sanser for stedets indtryk og lader så ordene komme til mig. Bagefter mærker jeg virkelig på reaktionerne at jeg har givet folk noget.

Embedsmændene ser tit sure ud, men det er deres problem. Som regel læser jeg talen når jeg igen sidder i ministerbilen. Jeg skriver lidt kommentarer i den. Ofte rosende, så kommer man længst. Ligesom dengang jeg var gymnasielærer. Jeg giver dog ikke karakterer. Hvorfor egentlig ikke?

Men når mit barnebarn hellere vil have at jeg læser op af historien om Troldepus på skovtur end at jeg fortæller den selv efter hukommelsen, så gør jeg det selvfølgelig. Hun kan den udenad.

Det er jo præcis det kultur handler om: godnatlæsning for børnebørn, solnedgang over Gudhjem, politimanden som hjælper andemor med at holde trafikken tilbage så alle ællingerne kommer uskadt over gaden, dronningen med udslået hår i vinduet om morgenen ved sølvbrylluppet. Herregud, det er jo så vidunderligt altsammen. Overgiv jer, som jeg har gjort.

Hvorfor er det kun folk i Pinsemissionen, der skal have lov at være rigtig lykkelige? Det skal vi almindelige folkekirkekristne da også.

I begyndelsen kunne jeg selv komme lidt i tvivl om hvorfor jeg var blevet minister for alt dette. Men det er blevet klarere og klarere for mig at der ikke var andre muligheder. Det var minister for det hele eller ingenting. Forskellen er ens. Og for mig var dette helt afgørende.

Dette havde Poul indset med sin skarpe sans og dybe menneskelige indsigt, da han ringede og spurgte mig. Jeg sad og så June og Peter Bellis brevkasse i Eleva2ren, så Mogens talte med ham om nationalbudgettet indtil jeg var klar.

I begyndelsen spurgte journalisterne mig altid:

 

—Hvad er din politik? Hvad vil du med kulturen?

Man kunne lige så godt have spurgt Gud, hvad han vil med det hele!

Efter min mening er det overhovedet ikke spor godt at en politiker kommer med en masse firkantede meninger om hvad hun vil og ikke vil. Det lukker af for alt for meget. Hellere tusind ideer som peger i alle mulige retninger end en enkelt som bliver gennemført. Hvem har sagt at en køkkenvæg kun kan have én farve?

Nej, det er ikke Søren Kierkegaard. Det var Synnøve Søe, som ifølge mit barnebarn sagde dette i sit tv-show i forrige uge. Og det er ikke blevet dementeret endnu. Men det er jo skrupforkert alligevel. Lad det være os en lærestreg: Vi skal lære at tænke selv. Vi malede væggen med ternet maling! Lad dig aldrig spise af med den maling der er på den første den bedste palet. Den næste smager sikkert bedre.

Ja, jeg ved godt man har kritiseret mig for at holde ævle-taler.

Hvad ønsker man da af mig? At jeg udtrykker noget som jeg slet ikke har indhold til? Selvfølgelig censurerer jeg da utroligt meget fra. Meget ofte det allerbedste. Men det må skæres fra, fordi det er helt uden forbindelse med det jeg samtidig står og siger. Mit mig er så umådeligt meget hurtigere end mit jeg. Mit mig er alt det instinktive jeg ikke ved jeg har og kan. Det er en ufattelig rigdom. Det har Tor Nørretranders lært mig om.

Nogle gange kunne jeg ønske at det var mit mig der var blevet minister, men Poul var som sædvanlig helt klar da han udnævnte mig:

 

—Du skal være minister!

—Du mener ikke: Dig skal være minister?

Jeg måtte simpelt hen være sikker. Fra mine universitetsstudier vidste jeg at dig var anden person for mig — en viden som jeg til den dag aldrig troede at jeg nogensinde ville kunne bruge til noget fornuftigt, men som jeg nu priste mig lykkelig over.

 

—Nej, Jytte: Du skal være minister!

 

Jeg må have lydt lidt betænkelig, for han tilføjede:

 

—Det er altså dig, der bestemmer.

 

Det gjorde mig straks meget gladere. For en sikkerheds skyld spurgte jeg:

 

—Det er altså i virkeligheden mig, der fx skal holde taler mens alle andre står og lytter?

—Ja, Jytte. Du er minister og du holder talerne.

 

Vi talte længe frem og tilbage om disse ret indviklede forhold, men tilsidst stod det helt klart at det var mit jeg der var blevet udnævnt.

Hvad er så dette jeg som man har så meget imod? Hvem er jeg? Hvordan ser jeg ud?

Se på mit jeg! Det kan være svært, fordi du ikke er til stede, men alligevel: Se på mit jeg. Hvad ser du?

Nej, det er ikke så meget tøjet jeg tænker på. Men hvis du absolut vil vide det, så er jeg iført sorte laksko, sølv- og ravsmykker, ur fra Bruxelles (Tin-Tin-butik), halvlang nederdel fra Marimekko — gennem den sidste generation Nordens absolut førende design — købt i Finsk Form i København — og dertil kunstsilketop med kropsnære sorte bukser. Den røde jakke har jeg lånt af Mogens. Under det hele: sorte trusser med høje lår fra Irma. BH med diskrete blonder, mellemskål. Og sådan kunne jeg blive ved og ved. Men alt dette er helt ligegyldigt. Jeg tager det kun med her for at kunne huske det den dag jeg sidder og skal skrive mine erindringer.

Som samlende midtpunkt for alt dette, ser du en kvinde, en moderne dansk kvinde. Du ser også en mor og mormor. Hertil kommer at jeg er kone, elskerinde og rappenskralde, joh, lad os bare se det i øjnene. Er jeg da ikke minister længere?

Selvfølgelig er jeg da også minister. Jeg er jo gift med Mogens Lykketoft. Det troede jeg alle vidste. Det har stået i bladene. Jeg har været med til kur hos de kongelige og alt muligt — også ude at rejse med dem i provinsen. Jeg er med hvor det tæller. Jeg siger det ikke for at prale, men fordi det hele tiden kommer bag på mig selv. Er det ikke frygteligt?

Men på en måde er det jo også bare hyggeligt og dansk.

Hvad har egentlig været det sværeste ved at blive minister?

Jeg kan ikke sige at jeg mærker nogen udpræget forskel. Men selvfølgelig havde jeg før, langt bedre tid til at sludre med de andre i folketingsgruppen. Nu er jeg flyttet over i et helt andet hus: Kulturministeriet.

Her er ikke nær så store sale som i Folketinget, men mange flere små rum hvor folk sidder fra de kommer til de går. På Christiansborg løber folk meget mere rundt. Der er også langt flere journalister på gangene. Man vidste simpelt hen aldrig hvornår man var i fjernsynet. Nu er det mere forudsigeligt, bortset fra når jeg taler, og det gør jeg indtil min chauffør stopper mig fordi vi skal videre til næste aftale, sådan som han gør nu.

Hej, hej! Pas godt på kulturen, vil I ikke nok?

 

 

 

© Klaus Kjøller